I ett Ärs tid har matleveransföretaget Foodora förhandlat med LO-facket Transport. Och nu har parterna skrivit ett kollektivavtal gÀllande över 2 000 cykel-, moped- och bilbud.
Foodorachefen Hans Skruvfors beskriver avtalet som en kostnadsmÀssig nackdel. Kollektivavtalet innebÀr en fördyring.
TT: Hur klarar ni er gentemot konkurrenterna?
ââDet fĂ„r vĂ€l framtiden utvisa, sĂ€ger han.
Men i andra vÄgskÄlen hoppas han pÄ avtalets fördelar, att kunderna, sÄvÀl vanliga konsumenter som butiker och restauranger, ska se positivt pÄ att Foodora, till skillnad mot flera andra liknande budfirmor, nu erbjuder de anstÀllda kollektivavtal.
ââDet Ă€r vĂ€l det vi hoppas pĂ„, sĂ€ger Skruvfors.
Transports ordförande Tommy Wreeth hoppas nu att andra sÄ kallade gigbolag, Àven om Skruvfors inte vill kalla sitt bolag för just det, följer efter, men att det svÄra Àr att fÄ till avtal med bolag som inte har sina utförare anstÀllda.
Men precis som sin motpart pÄ Foodora vill han se att kunderna bryr sig om vem de gör affÀr med.
ââAtt man som konsument börjar tĂ€nka efter, sĂ€ger Tommy Wreeth.