Ny prognoshöjning från blöjtillverkaren

Amerikanska Procter & Gamble, med varumärken som Pampers och Gilette, har fått ett rejält uppsving under coronapandemin då konsumenter har lagt mer pengar på hygien- och städartiklar.

Några av Procter & Gambles varumärken. Arkivbild.

Några av Procter & Gambles varumärken. Arkivbild.

Foto: Charles Krupa/AP/TT

Ekonomi, näringsliv & finans2021-01-20 14:10

Efterfrågan på allt från städmoppar till tvättmedel har ökat.

Koncernen höjer nu, för andra gången, sin försäljningsprognos för helåret. Nu räknar Procter & Gamble med en försäljningstillväxt på 5-6 procent under pågående räkenskapsår, en höjning från tidigare prognosen på 3-4 procent. Även prognosen för vinsten från kärnverksamheten höjs.

Nettoförsäljningen under det andra kvartalet i bolagets brutna räkenskapsår steg åtta procent till 19,8 miljarder dollar, motsvarande runt 166 miljarder kronor.

Nettovinsten steg fyra procent till 3,9 miljarder dollar, eller 33 miljarder kronor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!