Ett vÀlkommet uttalande, tycker Per Bolund, finansmarknadsminister och sprÄkrör för Miljöpartiet. Att politikerna har börjat peka med hela handen, har bilindustrin uppenbarligen förstÄtt, resonerar Bolund.
ââFrĂ„n 2030 kommer det inte att vara tillĂ„tet att sĂ€lja nya bensin- och dieseldrivna bilar i Sverige. Det Ă€r ju jĂ€ttebra att industrin ser det hĂ€r som en möjlighet, sĂ€ger han och pĂ„minner om överenskommelsen i januariavtalet mellan regeringen och samarbetspartierna Centern och Liberalerna.
Mer effektivt
HÄkan Samuelsson sÀger sÄ hÀr till tidningen Financial Times inför en konferens om framtidens bilar:
ââIngen kan bygga en framgĂ„ngsrik och lönsam affĂ€rsverksamhet genom incitament. Medan tillfĂ€lliga incitament kan uppmuntra industrin att gĂ„ i rĂ€tt riktning kan det vara mera effektivt för regeringar att sĂ€tta en tydlig agenda mot en elektrisk framtid, sĂ€ger Samuelsson.
ââJu fler alternativ som hĂ„lls öppna ju lĂ„ngsammare kommer det att gĂ„, sĂ€ger Samuelsson i en webbsĂ€nd intervju med tidningen.
Om det i dag dyra priset pÄ elbilarna:
ââOm fem Ă„r kommer en elektrisk bil ligga pĂ„ samma nivĂ„ som en motsvarande bil i dag, sĂ€ger han.
TidsfrÄga
FrÄgan Àr om Sverige kan gÄ före EU och förbjuda försÀljning av fossildrivna bilar. Den utredning kring förbudet 2030 som ska presenteras 1 februari ska bland annat titta pÄ den frÄgan.
ââUtredningen kommer att titta pĂ„ möjligheten att agera pĂ„ nationell nivĂ„ och att agera pĂ„ EU-nivĂ„. Men vi ser ju att det Ă€r ett stort antal lĂ€nder som tagit ett liknande steg som vi har tagit, sĂ€ger Bolund.
ââSĂ„ jag tror det Ă€r tidsfrĂ„ga innan Ă€ven EU-kommissionen kommer med ett sĂ„dant hĂ€r förslag, fortsĂ€tter han.
Volvo Cars har mÄlet att 50 procent av företagets bilmodeller ska vara helt elektriska 2025 medan övriga 50 procent Àr sÄ kallade hybridmodeller. I nulÀget har man dock bara en helt elektrisk bil, en variant pÄ modellen XC40, i sortimentet.