BrexitsmÀll vÀntar mÄnga svenska företag

Utan ett avtal till Ärsskiftet hotar grÀnskaos och tullar slÄ hÄrt mot svensk handel med Storbritannien. Men Àven med ett avtal pÄ plats blir brexit kÀnnbart för mÄnga, varnar Svenskt NÀringsliv.

Storbritanniens premiÀrminister Boris Johnson vinkar hejdÄ. Arkivbild.

Storbritanniens premiÀrminister Boris Johnson vinkar hejdÄ. Arkivbild.

Foto: Frank Augstein AP/TT

HÀlsa och sjukvÄrd2020-12-10 06:05

Det avtal som EU och Storbritannien siktar pÄ kan rÀcka för att undanröja hotet om höga tullar. Det kan ocksÄ lÀgga grunden för ett mer ambitiöst och lÄngtgÄende samarbete framöver. Men det saknar mÄnga av de viktigaste bestÄndsdelarna i de mer ambitiösa frihandelsavtal som EU förhandlat fram med andra lÀnder pÄ senare tid.

– FĂ„r vi ett avtal kommer det inte vara i nĂ€rheten av den typ av frihandelsavtal som de svenska företagen behöver, sĂ€ger Anna Stellinger, chef för internationella och EU-frĂ„gor pĂ„ Svenskt NĂ€ringsliv.

Stod klart frÄn början

Att det inte skulle bli nÄgot mer ambitiöst frihandelsavtal stod klart redan frÄn början, nÀr tidsplanen presenterades, enligt Stellinger.

– De tar i snitt sju–Ätta Ă„r att förhandla fram.

Detta innebÀr att det inte ser ut att bli nÄgra skrivningar som sÀkrar dataflöden mellan EU och Storbritannien. Det ser Àven mörkt ut vad gÀller tillgÄngen till upphandlingsmarknader och parternas erkÀnnande av utbildningar och yrkeskvalifikationer frÄn den andra sidan Engelska kanalen.

Dessutom, nĂ€r Storbritannien lĂ€mnar EU:s inre marknad skapas det – oavsett om det blir tullar eller inte – nya grĂ€nshinder. Bland annat i form av tulldeklarationer och annan administration.

En fÀrsk enkÀt Svenskt NÀringsliv har lÄtit göra visar att en tredjedel av de svenska företagen som handlar med Storbritannien i dag Àr osÀkra pÄ om de har förberett sig tillrÀckligt för vad som stÄr för dörren.

– De vet inte vad de ska göra, för de vet inte vad det Ă€r som de ska förbereda sig pĂ„, sĂ€ger Anna Stellinger.

– Det var fyra och ett halvt Ă„r sedan den brittiska folkomröstningen om brexit. Och nu Ă€r det tre veckor kvar tills Storbritannien lĂ€mnar EU:s inre marknad. Och fortfarande vet varken du, jag, Boris Johnson eller Ursula von der Leyen, vilken relation vi kommer att ha med Storbritannien den 1 januari 2021, tillĂ€gger hon.

Effekter av pandemin

Samtidigt som avtalslÀget Àr oklart in i det sista har mÄnga av de berörda företagen haft fullt upp med effekterna av covid-19-pandemin under Äret.

– Jag har full respekt för att företag har behövt driva och utveckla sin verksamhet och hantera corona det hĂ€r Ă„ret utan att följa Boris Johnsons alla utspel, sĂ€ger Stellinger.

Peter Sandberg, chef för Svenska handelskammaren i London, varnar för att det kan bli betydande förĂ€ndringar nĂ€sta Ă„r för svenska företag med exponering mot Storbritannien och som tidigare inte handlat utanför EU:s inre marknad – sĂ€rskilt om det inte blir nĂ„got avtal.

– Jag tror de flesta rĂ€knar med att det kommer att bli strul. Men det Ă€r ocksĂ„ mycket du inte kan förbereda dig pĂ„, som försenade varutransporter eller kaos i Dover och Calais, sĂ€ger han.

– Du kanske bör ha tagit med i planeringen att se till att du har tillrĂ€ckligt med produkter sĂ„ att du klarar dig under första kvartalet 2021, tillĂ€gger han.

Trycket frÄn USA

Stellingers huvudscenario Àr att det blir nÄgon form av avtal, trots allt. MÄnga faktorer drar i den riktningen, enligt hennes bedömning.

Årets BNP-ras i covid-19-pandemin gör den brittiska ekonomin kĂ€nslig för nya bakslag. NĂ€ringslivsorganisationer och företag trycker pĂ„ hĂ„rt för att fĂ„ till ett avtal. Och arkitekten bakom brexit, Dominic Cummings, har lĂ€mnat 10 Downing Street.

Trycket kommer Àven frÄn USA, dÀr den tilltrÀdande president Joe Biden varnat för ett avtalslöst förhÄllande mellan EU och Storbritannien.

– Mitt stalltips Ă€r att vi har ett avtal pĂ„ plats vid Ă„rsskiftet, som lĂ„ngt ifrĂ„n Ă€r tillrĂ€ckligt ambitiöst men som Ă€ndĂ„ Ă€r en grund att stĂ„ pĂ„ inför kommande förhandlingar, sĂ€ger Stellinger.

Hon pekar ut fordonsindustrin som en bransch som potentiellt kan drabbas hÄrt om det inte blir nÄgot avtal, dÄ man gÄr miste om EU-gemensamma regler samtidigt som det blir ganska höga tullar.

Krav pÄ visum, arbetstillstÄnd och lÄsningar kring GDPR-frÄgorna nÀr det gÀller dataflöden kan samtidigt slÄ hÄrt mot tjÀnstesektorns handel med Storbritannien, varnar hon.

– Det Ă€r en otroligt viktig marknad för svenska tjĂ€nsteföretag, bĂ„de vad gĂ€ller export och import, sĂ€ger Stellinger.

Fakta: Storbritannien lÀmnar inre marknaden

Storbritannien lÀmnade EU redan i början av 2020, men pÄ tolvslaget pÄ nyÄrsafton Àr det dags för nÀsta steg. DÄ lÀmnar landet formellt Àven EU:s inre marknad och tullunionen, i och med att övergÄngsregler löper ut.

Det innebĂ€r tullar och ett tvĂ€rt slut pĂ„ fri rörlighet för varor och tjĂ€nster mellan EU-lĂ€nderna och Storbritannien – om inget annat avtalas mellan parterna.

Den samlade ekonomiska effekten vÀntas bli störst för Storbritannien. Den brittiska exporten gick till 43 procent till andra EU-lÀnder i fjol, medan drygt hÀlften av den brittiska importen, 51 procent, kom frÄn EU-lÀnder.

Den genomsnittliga tullen skulle utan ett avtal vid Ärsskiftet hamna pÄ 2,8 procent enigt WTO-reglerna, om man rÀknar bort jordbruksprodukter. För bilar skulle de bli 10 procent och för mejeriprodukter hela 35 procent.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!