Det avtal som EU och Storbritannien siktar pÄ kan rÀcka för att undanröja hotet om höga tullar. Det kan ocksÄ lÀgga grunden för ett mer ambitiöst och lÄngtgÄende samarbete framöver. Men det saknar mÄnga av de viktigaste bestÄndsdelarna i de mer ambitiösa frihandelsavtal som EU förhandlat fram med andra lÀnder pÄ senare tid.
ââFĂ„r vi ett avtal kommer det inte vara i nĂ€rheten av den typ av frihandelsavtal som de svenska företagen behöver, sĂ€ger Anna Stellinger, chef för internationella och EU-frĂ„gor pĂ„ Svenskt NĂ€ringsliv.
Stod klart frÄn början
Att det inte skulle bli nÄgot mer ambitiöst frihandelsavtal stod klart redan frÄn början, nÀr tidsplanen presenterades, enligt Stellinger.
ââDe tar i snitt sjuâĂ„tta Ă„r att förhandla fram.
Detta innebÀr att det inte ser ut att bli nÄgra skrivningar som sÀkrar dataflöden mellan EU och Storbritannien. Det ser Àven mörkt ut vad gÀller tillgÄngen till upphandlingsmarknader och parternas erkÀnnande av utbildningar och yrkeskvalifikationer frÄn den andra sidan Engelska kanalen.
Dessutom, nĂ€r Storbritannien lĂ€mnar EU:s inre marknad skapas det â oavsett om det blir tullar eller inte â nya grĂ€nshinder. Bland annat i form av tulldeklarationer och annan administration.
En fÀrsk enkÀt Svenskt NÀringsliv har lÄtit göra visar att en tredjedel av de svenska företagen som handlar med Storbritannien i dag Àr osÀkra pÄ om de har förberett sig tillrÀckligt för vad som stÄr för dörren.
ââDe vet inte vad de ska göra, för de vet inte vad det Ă€r som de ska förbereda sig pĂ„, sĂ€ger Anna Stellinger.
ââDet var fyra och ett halvt Ă„r sedan den brittiska folkomröstningen om brexit. Och nu Ă€r det tre veckor kvar tills Storbritannien lĂ€mnar EU:s inre marknad. Och fortfarande vet varken du, jag, Boris Johnson eller Ursula von der Leyen, vilken relation vi kommer att ha med Storbritannien den 1 januari 2021, tillĂ€gger hon.
Effekter av pandemin
Samtidigt som avtalslÀget Àr oklart in i det sista har mÄnga av de berörda företagen haft fullt upp med effekterna av covid-19-pandemin under Äret.
ââJag har full respekt för att företag har behövt driva och utveckla sin verksamhet och hantera corona det hĂ€r Ă„ret utan att följa Boris Johnsons alla utspel, sĂ€ger Stellinger.
Peter Sandberg, chef för Svenska handelskammaren i London, varnar för att det kan bli betydande förĂ€ndringar nĂ€sta Ă„r för svenska företag med exponering mot Storbritannien och som tidigare inte handlat utanför EU:s inre marknad â sĂ€rskilt om det inte blir nĂ„got avtal.
ââJag tror de flesta rĂ€knar med att det kommer att bli strul. Men det Ă€r ocksĂ„ mycket du inte kan förbereda dig pĂ„, som försenade varutransporter eller kaos i Dover och Calais, sĂ€ger han.
ââDu kanske bör ha tagit med i planeringen att se till att du har tillrĂ€ckligt med produkter sĂ„ att du klarar dig under första kvartalet 2021, tillĂ€gger han.
Trycket frÄn USA
Stellingers huvudscenario Àr att det blir nÄgon form av avtal, trots allt. MÄnga faktorer drar i den riktningen, enligt hennes bedömning.
à rets BNP-ras i covid-19-pandemin gör den brittiska ekonomin kÀnslig för nya bakslag. NÀringslivsorganisationer och företag trycker pÄ hÄrt för att fÄ till ett avtal. Och arkitekten bakom brexit, Dominic Cummings, har lÀmnat 10 Downing Street.
Trycket kommer Àven frÄn USA, dÀr den tilltrÀdande president Joe Biden varnat för ett avtalslöst förhÄllande mellan EU och Storbritannien.
ââMitt stalltips Ă€r att vi har ett avtal pĂ„ plats vid Ă„rsskiftet, som lĂ„ngt ifrĂ„n Ă€r tillrĂ€ckligt ambitiöst men som Ă€ndĂ„ Ă€r en grund att stĂ„ pĂ„ inför kommande förhandlingar, sĂ€ger Stellinger.
Hon pekar ut fordonsindustrin som en bransch som potentiellt kan drabbas hÄrt om det inte blir nÄgot avtal, dÄ man gÄr miste om EU-gemensamma regler samtidigt som det blir ganska höga tullar.
Krav pÄ visum, arbetstillstÄnd och lÄsningar kring GDPR-frÄgorna nÀr det gÀller dataflöden kan samtidigt slÄ hÄrt mot tjÀnstesektorns handel med Storbritannien, varnar hon.
ââDet Ă€r en otroligt viktig marknad för svenska tjĂ€nsteföretag, bĂ„de vad gĂ€ller export och import, sĂ€ger Stellinger.