Volvo nÀrmare Geely-syster: "BÀsta sÀttet"

Det blir ingen sammanslagning, men Volvo Cars ska arbeta tÀtare med systerbolaget Geely Auto. Volvo Cars vd lovar "bÀttre bilar till bÀttre pris".

HÄkan Samuelsson, vd för Volvo Cars.

HÄkan Samuelsson, vd för Volvo Cars.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Transporter2021-02-24 14:41

Planerna meddelades pÄ en internationell presskonferens dÀr Volvo Cars vd HÄkan Samuelsson deltog vid sidan av företrÀdare för Geely Auto och de bÄda bolagens Àgare Geely Holding.

Inga personalförÀndringar planeras i Sverige, enligt Samuelsson.

De tvÄ bolagen ska skapa en ny struktur för samarbete i olika projekt, bland annat nÀr det gÀller utvecklingen av elbilar, drivlinor, sjÀlvkörande bilar och service till bilÀgare.

– Jag tror att det hĂ€r Ă€r det bĂ€sta sĂ€ttet att göra vĂ„ra företag starkare, sĂ€ger HĂ„kan Samuelsson pĂ„ presskonferensen.

Synergier

– Mjukvara och teknologi kommer att vara viktiga element att arbeta med dĂ€r vi kommer att ha synergier, sĂ€ger HĂ„kan Samuelsson.

Ett nytt, separat dotterbolag skapas ocksÄ med fokus pÄ nya hybridmotorer.

Man ska ocksÄ samarbeta om inköp frÄn underleverantörer, med mÄlet att hÄlla kostnaderna nere.

Ägaren har tidigare övervĂ€gt slĂ„ ihop Volvo Cars och Geely Auto till ett bolag. Men sĂ„ blir det alltsĂ„ inte.

Den lösning som nu valts har samma fördelar som en sammanslagning, men inte nackdelarna, anser HÄkan Samuelsson, vd för Volvo Cars.

"BĂ€ttre och billigare"

Tanken Àr att bÄde Geely och Volvo Cars ska fortsÀtta vÀxa, framhÄller HÄkan Samuelsson.

– Kunder kommer, genom detta samarbete, att fĂ„ bĂ€ttre bilar till ett bĂ€ttre pris, sĂ€ger HĂ„kan Samuelsson.

Samarbetet ska ske under en ny ledningsmodell.

I planen ingĂ„r ocksĂ„ att bilmĂ€rket Lynk Co ska anvĂ€nda Volvos organisation för leveranser och service. Lynk Co Ă€r ett separat bolag inom Geelykoncernen.

SvÄrt pressa priser

Fredrik Sidahl, vd pÄ FKG, Fordonskomponentgruppen, anser inte direkt att det behöver vara ett hot mot svenska företag att Volvo och Geely ska samarbeta mer nÀr det gÀller underleverantörer.

– Hotet Ă€r om de skapar en gemensam inköpsorganisation. Men sĂ„dana försök har gjorts tidigare utan sĂ€rskilt bra resultat. Jag Ă€r inte sĂ€ker pĂ„ att det gĂ„r att pressa priserna sĂ„ mycket mer, sĂ€ger han.

Coronapandemin har ocksÄ visat pÄ sÄrbarheten i leverantörskedjorna vilket talar för att behÄlla regionala leverantörer, enligt Sidahl. Dessutom blir klimatfrÄgan allt viktigare i konsumentledet.

– Koldioxidavtrycket Ă€r vĂ€ldigt viktigt i dag för konsumenten och dĂ€r kommer frakten in. NĂ€r man ska rĂ€kna hem den totala prislappen för en komponent stĂ„r sig Europa vĂ€l, sĂ€ger han.

Fakta: Volvo och Geely

Volvo Cars Àgs sedan 2010 av kinesiska Zhejiang Geely Holding.

Volvo Cars huvudkontor ligger i Torslanda i Göteborg. DÀr finns ocksÄ produktutveckling och biltillverkning.

Har Àven bilfabriker i Belgien, Kina och USA, en motorfabrik i Skövde och en komponentfabrik i Olofström.

I kinesiska Shanghai finns ett teknologicenter och forskning.

Volvo Cars hade vid Ă„rsskiftet omkring 40 000 anstĂ€llda.

Företaget gjorde under 2020 en vinst pÄ cirka 9,5 miljarder kronor.

NĂ€stan 662 000 Volvobilar sĂ„ldes förra Ă„ret.

Geely Auto startades 1997 som ett dotterbolag till Zhejiang Geely Holding.

Geely Auto sĂ„lde mer Ă€n 1,4 miljoner bilar förra Ă„ret, med mĂ€rkena Lotus, Lynk Co och Proton inrĂ€knade.

KĂ€lla: Volvo Cars

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!