Foto:

8 sätt för att nå swimruntävling

Nyköping

Har du funderingar på att ställa upp i en swimruntävling i sommar. Den typen av tävlingar blir alltmer populära, men det krävs bra träning innan för att inte stupa innan mållinjen. SN:s hälsobloggare Fia Larzon ger åtta tips hur man bäst lägger upp träningen nu i vår.

1: Hantera stress. Stress är dubbelbottnat, då vi ju behöver en viss del för att utvecklas men blir det för mycket så bryts vi ner och blir sjuka och/eller skadade. Människor som har lärt sig att lyssna på sin kropps signaler bromsar i exakt rätt tid. Det vill säga de klarar att pressa sig så pass mycket att det blir en utveckling, vilar vid rätt tidpunkt och sen samma sak om och om igen.

2: Prioritera återhämtningen. Det är faktiskt helt förkastligt att träna hårt mot ett mål om du inte också vilar och låter kroppen återhämta sig. I praktiken innebär det livsviktiga ting som sömn, tillräckligt med näring och avslappning. Här är till exempel lugn som yoga och meditation perfekta ”knep” att ta till.

3: Prehab. Kan kännas som bortkastad tid, tråkigt(!) men faktum är att rörlighetsträning, stretch, teknikövningar och liknande är en viktig faktor för att hålla sig skadefri. Det är ofta de små sakerna som blir de stora avgörande i långa loppet.

4: Håll koll på siffrorna men låt inte siffrorna styra dig. Det är lätt hänt att bli fast i fart, tid, distans, puls, watt och split-tider och låta de styra passet. Framgångsrika idrottare bryr sig faktiskt mer om KÄNSLAN i kroppen än vad siffrorna säger. Om man inte är på topp en dag när det är ett hårt pass inplanerat så ändrar man helt enkelt utan att känna stress över det. Samma sak åt andra hållet. Om farten inte känns ok så ändrar man utan att låta den där gps-klockan bestämma. Var inte slav under prylarna! Lita och lyssna mer på fantastiska kroppen!

Träningsschemat är aldrig hugget i sten – Måste vara levande, utifrån mental och kroppslig känsla.

5: Planera. De flesta av oss lever ett hektiskt liv. Det är mycket som ska hinnas med under den vakna tiden. Jobb, familj, sociala aktiviteter och hemmet ska skötas. De som lyckas PLANERAR in och PRIORITERAR sina aktiviteter plus att de berättar detta för dem i sin omgivning som behöver veta. På så vis undviks konflikter. Givetvis bör man inte vara mer låst i sitt schema än att man kan ändra om vid behov. Planering med viss flexibilitet alltså.

6: Följ inte en sträng diet. De allra flesta framgångsrika idrottare följer inte en strikt specifik diet. Därmed inte sagt att de äter junk-food och godis varje dag, men de har inga strikta krav på vad man ”får och inte får” äta. Grunden är näringsrik kost, utan några stela pekpinnar.

7: Kontrollera det du kan kontrollera. Det finns vissa saker man inte kan påverka oavsett hur mycket man vill. Väder och konkurrenter är två exempel. I stället fokuserar man på det som man faktiskt kan påverka. Som till exempel sin egen träning, förberedelser, planering, utrustning och tankar.

8: HA KUL! Njuta av träningen och framstegen.

Läs också

( 5 st )

Läs mer om dessa ämnen

NyköpingSportTräning
Relaterat