• Mycket tid i båthallen. Under vintern har Erik Berg och Daniel "Josef" Josefsson lagt ner runt 500 timmar var på sina båtar. Nu har isen släppt och snart kommer belöningen. Foto:
  • Detaljer. Det nya luftintaget var inte helt lätt att få tag i och fick beställas från USA. Foto:
  • Erik Bergs förra båt såg ut som att den tidigare ägaren varit Batman. Den nya båten heter Hjördis och kombinerar familjeliv och racerbåtkänsla på ett perfekt vis. Foto:
  • Daniel "Josef" Josefsson gillar att Fjorlingen har en kanal i kölen som fylls med vatten och stabiliserar när båten står still. När den får upp farten töms kanalen och båten blir lättare. Den konstruktionen ihop med skrovformen är en anledningen till att Fjordlingen är så snabb. Foto:
  • Foto:
  • Foto:
  • Foto:
  • Foto:
  • Foto:
  • Foto:
  • Foto:
1/

De är eniga – världens bästa båt ritades på 60-talet

Oxelösund

I en båthall i Oxelösund står fyra äldre plastbåtar och väntar på sjösättning. Entusiasterna är övertygade om att de fått tag på en av världens bästa fritidsbåtar – som kom till lite av en slump.

Norge i början på 1960-talet. En herre vid namn Jan Herman Linge ritar en motorbåt som skulle få namnet Fjordling 17 HT. Tanken var att det skulle bli en familjebåt med relativt svag motor som skulle kunna puttra runt i de norska fjordarna. Efter något som, enligt oxelösundarna Erik Berg och Daniel ”Josef” Josefsson, närmast verkar vara en slump, fick Linge en lyckträff han knappast kunnat drömma om. Drygt 50 år senare är båtmodellen kultförklarad – och systerbåten Fjordling 18 finns i fyra exemplar i en båthall nära Femörekanalen.

”Hastighetsrekordet med en förstärkt Fjordling 17 är 82 knop med 300 hk. Det är vansinnigt fort”

– Det verkar ha skett lite av en slump. Jag tror inte konstruktören hade planerat att det skulle bli en sådan här bra båt. Här kan man ha med småbarnen – men samtidigt är det snudd på en racerbåt. Det är ingen slump att den spöar många tävlingsbåtar. Hastighetsrekordet med en förstärkt Fjordling 17 är 82 knop med 300 hk. Det är vansinnigt fort, säger Erik Berg.

De två har alltså varsitt exemplar av den något robustare Fjordling 18 och tänker hänga på en motor på 200 hk. Ändå räknar de med att komma upp i över 60 knop – i båtar som det både går att sitta och fika i och övernatta några personer i.

Det finns verkligen ingen båt som är i närheten av det här

– Skulle man hänga på så här mycket motor på en liknande hardtop-båt, som exempelvis en Ryds camping, går det åt helvete. Det finns verkligen ingen båt som är i närheten av det här, säger Daniel Josefsson.

Det är uppenbart att de trivs i båthallen och det är inte första gången de renoverar varsin båt. Tidigare har det dock främst varit racerbåtar som gällt. Roliga att köra, men totalt värdelösa som familjebåtar. Nu har de hittat en kombination och nästintill bildat en liten subkultur i båthallen. Eriks pappa Örjan Berg renoverar också en Fjordling i sammal lokal, precis som en kund hos Båt och motor där de tre arbetar. Det blir alltså båtar på arbetstid – och båtar på fritiden.

– Vi har nog lagt 500 timmar var per båt under vintern. Men det är resan som är målet. Vi tycker ju att det är kul att hålla på med det här, säger Daniel Josefsson.

Det handlar om hela elsystem som byts ut och dragits om, ny belysning och nya trädetaljer. I grunden en helrenovering av båtarna som har ganska många år på nacken.

– Vi gillar ju att vara här och skruva och har köpt båtar förut för att renovera upp dem och sedan sålt dem för att vi velat ha andra båtar. Men nu har vi hittat en båt som var så pass billig i inköp att vi alltid kommer att kunna behålla den, säger Erik Berg.

Och kulten kring Fjordlingbåtarna stannar förstås inte utanför båthallens väggar. I sommar tar de båtarna på trailers och åker på en träff, för likasinnade Fjordling-fans i Norge, Flogstaregattan.

– Sedan kommer vi att vara med på ”Fri fart” på Göta kanal och Poker run som genomförs i Oxelösund 7 juli, säger Erik Berg.

Fjordling

Fritidsbåt som ritades av norrmannen Jan Herman Linge på 1960-talet.

Orginalversionen heter Fjordling 17 HT och är en så kallad hardtopbåt med en liten överbyggnad framtill. Han hade tänkt att den skulle ha en motor på 18–35 hk och att den då skulle gå i 20 knop. Det visade sig dock att båten klarade av betydligt större motorer – och betydligt högre farter.

Fjordlingen kom sedan i flera andra versioner.

Linge kontruerade ett flertal andra båtar som känns igen på att namnet innehåller ändelsen ”ling”.

Läs också

( 4 st )

Läs mer om dessa ämnen

OxelösundExtraFritidsbåtarSkärgård
Relaterat