Ett kraftlyft för Risö och för elnätet

Risö

Scenen är som hämtad ur ett avsnitt av 1970-talsserien Mash. Helikoptern är på ingång och folk strömmar till. Men i stället för att leverera sönderskjutna soldater i Koreakriget är det skräp från Risö som hämtas upp.

Tio månader har arbetet med att byta elnätet på skärgårdsön mellan Trosa och Nyköping pågått.

Det har varit besvärligt många gånger, erkänner Erik Mildh, som är den som haft ansvaret för att jobbet flutit på som det ska.

– Vi var tvungna att sluta jobba i två månader i vintras när isen lade sig här utanför, men annars har jag varit här varje dag, nästan skriker han.

  • Efter att ha haft samma ledningar i över 50 år är allt nytt och fräsch på Risö nu. Skräpet fraktades bort för några veckor sedan med helikopter. Sebastian Erdös såg till att allt gick säkert och planenligt. Foto:
  • Jörgen Holm, Erik Mildh och Bengt-Erik Jakobsson på väg mot nästa avfallshög på Risö. – Om ett träd faller över ledningen nu så kommer det att hålla lite bättre och så löser det inte ut linjerna. Det tidigare elnätet var gammalt och ganska underdimensionerad, säger Erik. Foto:
  • Trion elmontörer skyndar från en arbetsplats till en annan. Ibland blir det med sexhjuling, andra gånger med båten. Foto:
  • Foto:
  • Bengt-Erik Jakobsson fäster kroken i skräppåsarna så att helikoptern kan föra bort dem från ön. Foto:
  • Foto:
  • Foto:
  • Erik Mildh har fått gå "old school" under arbetet på Risö. Det har bland annat betytt klättring i stolpar. Foto:
  • Foto:
1/

Helikoptern befinner sig över oss och en av Eriks inhyrda gubbar hakar i den stora kroken i repet som är fäst runt fyra tunga säckar. Som mest kan maskinen lyfta runt 1,3 ton.

Blåbärsriset vispar runt på marken när rotorbladen lyfter farkosten uppåt i skyn. Och helt plötsligt, när helikoptern flyger i väg till fastlandet, infinner sig lugnet igen på ön och man kan göra sig hörd igen under några minuter.

Erik kommer egentligen från Finspång men hans företag har blivit kontrakterat av Vattenfall att byta elledningar och transformatorer på ön. Sedan sommarstugorna började byggas på Risö 1963 har ledningarna aldrig bytts och det har märks ibland enligt de stugägare som vi stöter på.

– Numera har man ju inte enbart en kokplatta med sig ut. Det är betydligt mer saker som kräver el, säger en av stugägarna.

Och sen har det ju byggts 67 hus på ön, något som bara det gör att elkonsumtionen har ökat.

Nu börjar i varje fall arbetet närma sig sitt slut. Lite elmätningar återstår och så städningen. När SN Extra gör ett studiebesök ska avfallet; gamla koppar- och telelinor, järnstag och allt sådant, forslas in till fastlandet för skrotning.

Det finns en förklaring till att arbetet tagit så lång tid.

– Allt går långsammare eftersom man får göra det för hand. Man får gå tillbaka lite i tiden helt enkelt. Enda moderniteten vi har är sexhjulingen, sen är allt annat handjobb, säger Erik.

Han tror att om man skulle ha gjort samma jobb på fastlandet så hade de bara behövt en tredje del av tiden.

Samtidigt är det det där handgjorda som är tjusningen, avslöjar han.

– Det här är ett otroligt roligt jobb som montör. Utmanande när man får göra så mycket för hand och inte har så mycket hjälpmedel. Här har jag fått klättra på stolpar igen. Något som man inte gör så mycket längre i dag, nu åker man ju upp i en korg.

Så du har fått ordentliga benmuskler nu?

– Jag har blivit starkare, säger han skrattande.

I luften över oss svävar Sebastian Erdös, som jobbar för Stockholms Helikoptertjänst.

– Lyfta grejer och montering, det är väl det vi gör mest. Och sen gör vi olika inventeringar som skog och älg och ibland blir det rendrivning, berättar han.

Det kan ni väl inte göra här?

– Ha, ha, nej det blir lite högre upp i landet. Men vi har hela Sverige som arbetsplats. Om en kund ringer från Kiruna och vill anlita oss så åker vi dit, men oftast är vi här i trakterna runt Stockholm, Gävle och Örebro. Och Stockholms skärgård. Det går mycket snabbare att frakta ut grejer till öarna med oss, säger Sebastian.

Ni jobbar ibland på små ytor – på Risö var Sebastian bland annat tvungen att undvika kraftledningar, hus och människor – det måste betyda mycket precisionsarbete när ni ska lasta av eller på grejer?

– Absolut, men man planerar för det och det är kanske den största utmaningen. När man flyger med hängande last så försöker man eliminera risker för tredje man och egendom. Man flyger aldrig last så att det riskerar att skada någon eller något.

Sebastian har flugit helikopter i sju år och har runt 2 500 flygtimmar.

Vad är det häftigaste lyft du gjort?

– Jag kan inte säga något specifikt jobb men de roligaste jobben är nog när vi får ett uppdrag då det är ganska många lyft och där man har planerat det bra och allt flyter. Ibland har man fått göra 70 lass och sådana jobb tycker jag är kul.

Tio månaders jobb är alltså snart till ända. Kommer Erik sakna Risö?

– Det är med blandade känslor jag åker härifrån. Det har varit kul att få jobba som vi gjort här, säger han.

Här ligger Risö:

Helikopterfakta

Vid arbetet på Risö användes en Eurocopter AS 350 B3 Ecureuil (Airbus H125).

Eurocopter AS 350 B3 är en populär tyngdlyftare med kapacitet på upp till 1 350 kg i kroken. "Ekorren" är välkänd för sin goda prestanda och den är mycket populär runt om i världen.

Marschfart: 220 kilometer i timmen.

Läs också

( 7 st )

Läs mer om dessa ämnen

NyköpingExtraSkärgårdWEBB_TV
Relaterat