Inte okej att söla eller skrika på gymmet

Krönika

Hur är det med etiketten på gymmet? Får man göra som man vill där eller finns det osynliga regler?

Hantlarna åker sakta över huvudet. Jag pressar upp dem en gång till och försöker fokusera så att rörelsen blir lugn och kontrollerad.

Helt plötsligt bryts min blick med mig själv i spegeln – en person stormar förbi för att lägga tillbaka sina vikter på stålställningen.

Just en sådan liten händelse kan förstöra ett träningspass för många personer.

Gymetiketten är viktig att följa, men den verkar mer och mer glömmas bort.

När jag började träna i gymmiljö för si så där 30 år sedan – wow, tiden flyger när man har kul, eller hur – så var den ganska stängd för gemene man. Utbudet av gym var inte så stort i Nyköping och ja, det var inte så vanligt att äldre motionärer eller för den delen kvinnor tränade på gym. Det var helt klart en mer manligt dominerad miljö. Visst tjejerna var med på gruppträningarna som gymmen alltid erbjöd, men ut till maskinerna och viktstängerna, ja det tordes de inte gå.

Hur som helst, disciplinen var strikt. Att göra så att någon kunde tappa fokus under en repetition var emot reglerna. Det var dels respektlöst, dels kunde det innebära viss fara. Tänk själv om man har 40 kilo i en hand över huvudet och så tappar man sin centrering...

Det jag retar mig mest på är alla motionärer som plockar med sig telefonen in på gymmet och spenderar den mesta tiden med att antingen chatta med någon i densamma, eller bara hålla på att fippla med den i tid och otid. Så svårt kan det inte vara att hitta någon bra låt att träna till. Det är helt okej om man gör det i någon vrå av gymmet, men varför måste man sitta på den där attraktiva bänken där man kan göra bänkpress. Att ta upp plats i 15 minuter vid en och samma maskin, ja det gör bara sura medmotionärer.

Själv har jag alltid en bra bok i örat, jag fipplar aldrig och försöker hela tiden ha ett ganska högt tempo genom hela passet, och det är inte enbart för att lunchrasten är kort. Man får upp flåset på så sätt. Å andra sidan kan jag inte skryta på sociala medier att jag varit och tränat i två timmar (effektiv tid är kanske 20 minuter).

Personer, som visserligen ambitiöst nog fixar till egna cirkelpass, är inte så populära heller. Inte nog med att man tar upp plats, att ta upp flera maskiner samtidigt, är inte så bra.

Och så har vi de motionärer som lassar på skivstången med massor av vikter, men aldrig orkar plocka bort efter sig, de som kastar ned skivstängerna på golvet utan att tänka på följderna, de som inte torkar av maskinen efter sig efter att ha blött ned den med ett helt lager DNA-material (svett och hudceller) och de som stönar högt och ljudligt som om de var med i en porrfilm, trots att de bara har fem kilo på stången.

Min man, som har blivit upplärd i en tuffare miljö än jag med massor av kroppsbyggare, berättar ofta om hur tonåringarna som kom in på det gymmet blev uppläxade för minsta lilla avvikelse från reglerna, men att man på köpet kunde snappa upp en hel del bra träningstips från de gamla gym-rävarna bara man blev accepterad. Det var en hård träningsskola, inte bara för kroppen utan i vett och etikett också.

Läs också

( 1 st )

Läs mer om dessa ämnen

GymKrönikaTräning
Relaterat