• – Det går bra det här, bara starka mammor, säger Veronica Goodwin efter MammaMagepasset i Oxelösund. Och nog såg de ganska nöjda ut efter att ha gjort ett helkroppsträningsprogram. Barnen hade roligt också. Melker, 11 månader och Charlie, sju månader – med mammorna Malin Bergrot och Hanna Sigvardsson – tyckte om att leka med övningspappret. Foto:
  • Nina Hjelm tränar bålen medan lilla Vincent håller koll på sina leksaker. Att hitat de inre musklerna efter en graviditet är inte helt lätt. Foto:
  • – Tänk på att spänna de inre musklerna, påpekar Veronica. Dottrern Joline ser ut att hålla med. Foto:
  • Céline, fyra månader gammal, agerar vikt när mamma Tania Zorrando gör knäböj. Foto:
1/

Knip – och få bättre liv efter graviditeten

Träning

– Kniiiiip! På bästa Susanne Lanefelt manér repeterar Veronica Goodwin samma ord hela tiden, bara så att alla nyblivna mammor inte ska undgå att göra det. – Hjärnan har glömt bort vad den ska göra så vi måste påminna den om vad som krävs, säger hon.

Det kravlas, leks och dreglas i sportcentret på Ramdalen i Oxelösund.

Mammorna däremot tränar för fullt. Kroppar som har blivit uttänjda under en förlossning måste hitta tillbaka till rätt form och muskler kontrolleras.

Det ser ut som det varit rena baby-boomen för salen är helt fylld med små nya människor.

– Det är nog mer så att mammaträning ligger i tiden just nu. Mammorna prioriterar sig själv på ett helt annat sätt nu än för några år sedan.

Veronica känner igen sig själv. Efter sina två första barn tränade hon på ett annat sätt än i dag, när nummer tre kom till världen förstod hon vikten av att stärka kroppen från insidan och ut. Och när Joline, nummer fyra i raden, föddes tränade hon in i det sista.

– Och det har underlättat. Om man har koll på sina inre stabiliseringsmuskler så blir det lite lättare att komma tillbaka snabbare. Dessutom kan man få en lättare graviditet och kanske till och med förlossning, men det är ju lite individuellt.

För det är just vad träningen går ut på. Att få hjärnan att komma i håg vad den egentligen ska göra. Passen går ut på att träna det djupa magstödet och att knipa.

Ordet "knip" upprepas som sagt konstant under träningen. Även Extras utsända (undertecknad) blir tillsagd att knipa och gör det utan att tänka. Antingen kan man styrkeknipa eller hålla knipet en längre tid.

– I styrkeknipet gör man små snabba kraftfulla knip och så slappnar man av. Man kan jämföra det med att göra något explosivt. Annars ska man försöka knipa så länge som möjligt och då blir det inget hårt knip.

Kan du beskriva hur man kniper?

– Tänk dig att du sitter och kissar och så ska man knipa av strålen. Man ska använda musklerna inne i kroppen och inte sätesmusklerna. En graviditet och förlossning är påfrestande för bäckenbotten, efteråt är det lätt att man kissar på sig när man tar i och det är många som tycker det är pinsamt. Då är det perfekt att träna på att knipa. Även de som inte fött barn, är lite äldre och även män kan göra det. För män är det dock lite svårare att hitta rätt läge att knipa.

När kan man börja?

– Direkt. Jag började redan på BB. Eftersom man gör kontroll- och aktivitetsövningar och därmed inte använder sig av några andra vikter än sin egen kropp, kan man börja genast. Sen gäller det att fortsätta. Jag brukar säga att det bästa tillfället kan till exempel vara när man ska natta barnen. Då har man ändå tid.

Veronica utbildade sig till personlig tränare 2013. Målet var att hjälpa så många som möjligt till ett bättre liv. Efter att barn nummer tre föds utbildade hon sig till MammaMage instruktör och höll i de första passen. Då i Medley Stenkulla i Nyköping. De passen har hon fortfarande kvar varje torsdag, på tisdagarna är hon däremot i Oxelösund.

– Det var första gången vi testade här och det blev populärt på direkten.

Någon som väntat länge på riktig mammaträning är Pernilla Andersson, som var tvungen att skaffa sig fyra barn innan det hände.

– Jag lyssnade med gymmet redan efter andra barnet, det var för fem år sedan, men då drogs inte några pass i gång. Nu med det fjärde får jag träna rätt, säger hon.

Det finns två pass att välja mellan. En komigång variant där bålstabilitet är i fokus och där man ska knipa och en när man börjat få kontroll på sin kropp igen.

– Då använder vi skivstänger och gummiband så det passet ska man inte börja med. Man måste ha kontroll på knipet och den inre magmuskulaturen. Lyfter man jättetungt och inte har kontroll på blixtlåset i magen kan man skada sig.

Men själva träningen är bara en lite del av passen egentligen. Det syns genast när lilla Melker och Charlie börjar slåss om övningspappret och Vincent leker med sin tygbok.

– Det är lätt att isolera sig som nybliven mamma, men hit kan man komma och träna och träffa andra mammor, säger Veronica.

Pernilla håller med.

– Det skönt att komma hit med barnet och få någon slags gemenskap med de andra mammorna, säger hon.

Veronica Goodwin

Ålder: 32 år.

Barn: Justin 10år, Jennifer 8år, Jordan 2år och Joline 5 månader snart plus maken Andrés.

Bor: Nyköping.

Yrke: Licensierad personlig tränare och certifierad MammaMage tränare men är egentligen mammaledig just nu. Går att följa henne på MammaMage Instagram.

Läs också

( 6 st )

Läs mer om dessa ämnen

NyköpingOxelösundGymHälsaTräning
Relaterat