• Emeli Bergenhag är instruktör på morgonträningen på Trosa havsbad. Varje onsdag hela sommaren har hon kört ett svettigt pass i den vackra skärgårdsmiljön.   Foto:
  • – Stretching är extra viktigt om du inte är van att träna, men även för de som tränar mycket så att det inte blir några skador, säger Emeli. Foto:
  • Benböj. Stå axelbrett, knäna över tårna, rak i ryggen, pressa bak skuldrorna för att se till att man inte hänger i axlarna, utan stark, stabil överkropp. Rumpan ska ned först. – Man ska tänka på att aktivera stora sätesmuskeln(rumpan) för att hitta rätt muskler, påpekar Emeli. . Foto:
  • Plankan är fantastisk för bålen, dra åt bäckenbotten, rak kropp, stark. Tappar man överkroppen kan man alltid gå ned på knä. Foto:
  • Morgonpassen vid stranden har varit populära. Och det är kanske ganska förståeligt. Foto:
1/

Morgonträning vid strandkanten

Trosa

Hela sommaren har Emeli Bergenhag, 30, kört svettiga passa med morgonpigga campingturister och Trosabor vid havsbadet.

Musik från Avicii och Michel Jackson pumpar ut från en högtalare. I skuggan av träden vid Trosa havsbad manar instruktören Emeli Bergenhag på deltagarna med ett leende.

– Kör nu, upp med knäna, armarna hjälper till!

Träningsprogrammet sitter som en smäck efter att hon kört det varje onsdag hela sommaren. Hon varvar styrka-, kondition, styrka för att komma upp i ordentlig puls. Hon är noga med att göra en ordentlig uppvärmning och nedvarvning med stretching.

– Det är viktigt att både vältränande och de som inte är så vana att träna får ut något av passet och att alla kan hänga med, säger hon.

Till vardags arbetar Emeli som beteendevetare, hemma i Bromma i Stockholm, men under somrarna bor familjen i släkthuset i Trosa under två månader.

– Jag gillar träning, har små två barn och kände redan förra sommaren att de saknades gruppträning på morgnarna här i Trosa. För mig passar det bättre att köra igenom kroppen under morgonen – senare vill jag vara med barnen, äta glass eller ta ett glas vin – det blir en väldigt bra start på dagen.

Emeli kontaktade Trosa Havsbad och erbjöd sig att hålla i ett

pass, varje vecka under de två månader de bor i Trosa. De nappade på förslaget och nu återstår bara två onsdagspass den här sommaren.

– Intresset har varierat, vissa veckor har det varit två deltagare andra tolv. Men jag hoppas på att köra nästa år också, men då pratar vi om att köra färre veckor men med fler pass i veckan. Det har varit flera gäster på campingen som har varit intresserade av att delta men inte kunnat på grund av att jag bara kört en gång i veckan.

Deltagarna kämpar på, i den vackra skärgårdsmiljön. En barnfamilj kommer gående med badring, kaffekorg och tältstolar under armen. En segelbåt passerar mellan kobbarna. Ett rött hus med vita knutar med havet som förgrund skapar en underbar kuliss.

– Det är en fantastisk miljö att träna i, efteråt är det bara att springa ner och ta ett dopp, säger Emeli.

– Jag ser gärna att de blir fler träningspass här ner på stranden, för mig hade det passat väldigt bra med ett eftermiddagspass också, säger deltagaren Carina Rizell, som är bosatt i Trosa.

Tips på övningar man kan köra själv och övningar att komma i gång med?

– Benböj är ju bra, ben och rumpa är så otroligt stora muskelgrupper. Sen skulle jag föreslå klassikerna plankan, som är perfekt bålträning, och armhävningar, säger Emeli.

Emeli Bergenhag

Ålder: 30 år.

Familj: Sambon Oskar, barnen Ronja 4 år, och Lykke 9 månader.

Bor: I Bromma, Stockholm, men två månader varje sommar bor familjen i släkthuset i Trosa.

Gör: Beteendevetare, grupptränare de senaste tio åren.

Aktuell: Instruktör för sommarträning vid Trosa Havsbad.

Läs också

( 1 st )

Läs mer om dessa ämnen

TrosaextraExtraTräning
Relaterat