• Det kan kännas ensamt att stå längst fram i auditionrummet och ha tre ögonpar på sig, men Henrik Lundh hävdar bestämt att Nymos-juryn är betydligt snällare än Idol-juryn. Sofia Nyman Eklund får i varje fall mycket beröm för sin insats. Dottern Fanny får chans att se mamma framträda också vid sidan om juryn. Foto:
  • Mor och dotter Sofia Nyman Eklund och Fanny Nyman väntar under nervös spänning på sin tur. De har övat mycket inför helgens audition. – Vi har suttit med lurarna på oss och agerat framför spegeln, säger Sofia Foto:
  • Ester Björklund vill inget hellre än att bli uttagen till Nymos-uppsättning. Mamma Elin stöttar. Foto:
  • Eva Skog, Tina Nordmark och Svante Kjellner laddade upp tillsammans i ett av de många rummen i Bryggeriet som Nymos huserar i. – Det bästa är att gå in i sig själv, säger Svante. Kanske inte det bästa svaret när man pratar med kompisar. – Men man ska fokusera på vad man ska göra. Tänka sig in i en roll. Svante har siktat in sig på Allan Edwalls gestaltning av fyllgubben. De har alla tre varit med i Nymos produktioner tidigare. För Tina var det nästan tio år sedan sist, men Svante var med vid Nymos förra uppsättning, "West side Story". – Det är nog min fjärde audition för Nymos och innan var jag med i Tystbergadramatörerna, säger Eva som verkar gilla arbetet fram till premiären mer än kanske föreställning i sg. – Att se hur samarbetet växer fram till någonting. Det är så kul. Jag älskar repetitionstillfällena. Foto:
1/

Pirrig förväntan inför stora testet

Nyköping

Medan 15 800 personer stod och småhuttrade i Sälen, värmde nervösa skådespelare upp för en audition på Bryggeriet i Nyköping. 90 kilometers skidåkning mot Astrid Lindgrens Madicken – lika ansträngande båda två.

Trots att klockan bara är tio och många fortfarande ligger kvar i sängen och drar sig den här söndagsmorgonen, har många hittat till Nymoslokaler på Bryggeri-området vid Nyköpingsån.

Det stimmas och lite nervösa skratt hörs här och där.

Om några minuter, efter att verksamhetsledaren i Nymos tillika producenten, Henrik Lundh gått igenom, några enkla drama- och rörelseövningar, ska skådespelarna visa vad de själva går för på scenen. En efter en tas de ned till källaren i Bryggeriet. Den här helgen klädd med svarta tygstycken.

För Sofia Nyman Eklund och elvaåriga Fanny Nyman är besöket deras första.

Fanny har spelat i olika föreställningar i skolan medan mamma Sofia faktiskt har en musikalisk bakgrund, men i Trosa.

– Det var på gymnasiet och jag gick ut 1999 så det var ett tag sedan, säger hon med ett skratt och fortsätter.

– Och sen har jag varit med i kyrkans uppsättningar.

Båda har packat väskorna för en heldag i Nyköping, eftersom de inte vet hur lång väntan blir innan de får testa sina färdigheter framför juryn.

Fanny söker rollen som Madicken och dagen till ära har hon satt upp det långa håret med en stor rosett, precis som Astrid-karaktären. För mamma Sofia spelar det egentligen ingen roll.

– Först och främst vill jag komma med i ensemblen men får jag en roll också skulle det vara jättekul. Men att få göra det här tillsammans med min dotter vore jätteroligt.

Ted Gärdestads ”Sol, vind och vatten” är Fannys låtval och hon kommer att läsa en bit ur Madicken. Mamma Sofia har valt Jonas Gardell och en låt som Helena Sjöholm sjungit in.

Om de blir uttagna kan de räkna med att ha hela hösten uppbokad. I varje fall tre kvällar i veckan plus helgerna ska de tillbringa i Astrid Lindgrens värld.

Premiär är den 7 respektive 9 november. Det är två premiärer eftersom det kommer att finnas två barn-ensembler.

– Vi vill att så många barn som möjligt ska få chansen och det är bra att ha två ensembler också om någon blir sjuk, säger Henrik Lundh.

Henrik sitter i juryn tillsammans med regissören Ewa Westin och koreografen Jenna Gillinger.

Vad tittar ni på speciellt

under en audition?

– På en audition letar vi efter personer som vi tycker passar för rollerna. Det innebär att en person kan vara jätteduktig men ändå inte få någon roll därför att det just den här gången inte fanns någon roll som passade. Vi måste också få ihop en grupp som fungerar tillsammans. Till exempel måste Madicken och hennes lillasyster Lisbeth göras av två personer som har en bra matchning tillsammans. Sen är det intressant att se om personen har närvaro och energi på scenen. Glimten i ögat är också viktigt så vi ser att de tycker att det här är kul.

Vad ska de som går upp för första gången tänka på?

– Det är bra att vara väl förbered. När man framför sin text är det bra att göra någon form av gestaltning, det vill säga framföra texten som ett litet teaterstycke i stället för att bara läsa texten rakt upp och ner. Det är också bra att tänka igenom vad texten i sången man framför handlar om så att man kan förmedla det till oss. I Nymos har vi en väldigt snäll och vänlig jury så man behöver inte vara orolig för att möta den.

Du har sagt att en audition kan vara en lärorik utbildning för nybörjare på scenen, på vilket sätt?

– För många är det en utmaning att gå på en audition. Man ska vara nöjd med sig själv att man tagit sig hit oavsett om man får en roll eller inte. Vill man sen fortsätta med teater, dans och sång är det vanligt med audition så då är det bra att ha den erfarenheten med sig i bagaget.

Nymos brukar sätta upp en stor uppsättning vartannat år. Till dessa hör den fina berättelsen om Madicken som gillar att leka med lillasyster Lisabet och är lite småförälskad i grannfamiljens son Abbe.

– Däremellan gör vi julshower på Nyköpingsteater. I år ska vi också göra en vårsoaré på Nyköpings teater, säger Henrik.

Barnens audition var egentligen i lördags, men det fanns några som fått dispens att gå upp på scenen under söndagen också, då de den vuxna rollbesättningen egentligen skulle tillsättas.

– I manuset finns det 21 roller varav fem barnroller som vi har planerat att dubblera. Vi kommer också att ha en ensemble där en hel del barn kommer att vara med, säger Henrik.

Hela 80 personer var sugna på att spela teater i höst och testade sig själva framför juryn.

Ester Björklund kom till söndagens audition med mamma Elin. Trots att det var hennes första så agerade hon som om det bara var en i mängden.

– Du skulle bara veta hur hårt hjärtat slår. Det bara bultar här inne, säger hon.

Ester har valt att läsa en liten saga om grodor och sjunga en Kentlåt.

Hur hon har tränat?

Som ett proffs kan man säga. Hon har övat framför spegeln och spelat in sig själv.

– Då ser man om man gör något speciellt. Som att dra i tröjan eller så, säger hon.

– Men vi har inte fått se något, säger mamma Elin.

Det är Madickenrollen Ester helst vill ha.

– Jag tittade mycket på Madicken när jag var liten. Jag tycker hon är speciell, busig och så, säger hon.

Några minuter senare är den långa väntan över och testet inför juryn gjort. Ester kommer leende ut ur källarlokalen och kan pusta ut.

Nu börjar den långa väntan på att få höra vad juryn tyckte. Någon gång den här veckan kommer deltagarna vid helgens auditon att få ett samtal eller ett meddelande om de blivit uttagna.

Auditionuttryck

För att ge instruktioner om placering till deltagarna under uttagningen används ofta engelska uttryck, i synnerhet vid dansprov då många av deltagarna (på grund av dansens språkfrihet) kan komma från många olika länder. Uttryck som downstage left betyder alltså "nere vid scenkanten på juryns (publikens) vänstra sida" (vilket blir högra sidan ur deltagarens perspektiv).

Callback - att bli kallad tillbaka till nästa steg (Br. eng.).

Recall - att bli kallad tillbaka till nästa steg (Am. eng.).

Downstage - del av scenen närmast publiken (down eftersom scenen lutar neråt mot publiken).

Upstage - del av scenen längst bort mot fonden (up eftersom scenen lutar uppåt mot fonden).

Centerstage - scenens mitt utifrån juryns perspektiv.

Right - scenens högra del utifrån juryns perspektiv.

Left - scenens vänstra del utifrån juryns perspektiv.

Vid dansprover används även dansspråk för att ge instruktioner (exempelvis plié, pas de bourré, passé etc.) och vid sång- och musikprov musikspråk (ad libitum, rubato etc.).

Källa: Wikipedia

Historien om Madicken

Historien om Madicken är baserad på en person som funnits i verkligheten. Anne-Marie Ingeström var född och uppvuxen i Vimmerby och barndomskamrat med Astrid Lindgren. Hennes far var bankdirektör och de bodde i en stor vit stenvilla. Först efter Anne-Maries död 1991 avslöjade Astrid Lindgren Madickens egentliga identitet.

Böckerna om Madicken: Madicken (1960), Madicken och Junibackens Pims (1976), När Lisabet pillade in en ärta i näsan (1991, novell) och Jullov är ett bra påhitt, sa Madicken (1993, novell).

1979 kom tv-serien om Madicken ut och sändes i sex avsnitt. Fyra av avsnitten klipptes ihop till filmen Madicken på Junibacken (1980).

Läs också

( 2 st )

Läs mer om dessa ämnen

NymosNyköpingteater
Relaterat