Foto:

Reklam inte bra för folkhälsan

Krönika

Kan man säga att tv-reklamen speglar en nation? I sådana fall består Sverige bara av spelgalna personer som knappt kan slita sig från datorn eller tv:n i sin jakt på pengar.

Kvällarnas långa segment av reklam på tv:n, som till 90 procent bara innehåller tips på hur man bäst och snabbast blir av med sina surt förvärvade pengar – för det är väl egentligen ingen som tror att man ska bli miljonär på poker och fotbollsmatcher – börjar nästan gå till överdrift.

Det ena spelbolaget efter det andra går så att säga all-in och visar varför man ska spendera sin lön just hos dem.

En del erbjuder kalsonger, andra pizzor. Hur kan det egentligen komma sig i ett land där fler och fler sitter fast i skuldfällor och dras med ett spelberoende.

Jag vet att det är först efter åtta som det dundras på med den här typen av reklam, innan dess är det mer mat och städning, men ändå.

Under en konferens ledd av Folkhälsomyndigheten i Sverige i slutet av januari i år pratas det om att spelberoendet i landet har börjat bli ett folkhälsoproblem. Livet förstörs för så pass många.

Två procent av Sveriges befolkning har problem med sitt spelande. Det låter kanske inte så mycket, men det gör däremot det faktiska antalet människor, 450 000. 50 procent av allt spel i landet genomförs för övrigt av två procent av spelarna.

Det måste vara väldigt tufft därför att sitta där och titta på till exempel en film och bli bombarderad av all denna reklam. Speciellt om man tagit steget och vill komma ur sitt missbruk. Tänk själv om du är sötsugen, men vet att du inte borde äta något socker, och det enda som visas på tv är reklam för nya glassorter, kakor och tårtor.

Just det ja, det gör man kanske också....men lite tidigare på kvällen.

I USA, som vi gärna jämför oss med och ser upp till, ser man knappt någon reklam om olika nätspel på tv:n. Däremot en annan typ av pengajakt – jakten att stämma olika läkemedelsföretag. Driftiga advokater vill få tag i människor som använt sig av en viss medicin och som skulle kunna tänka sig att gå med i en gemensam satsning för att få kompensation för felbehandling.

Tidigare under kvällen gör man reklam för olika läkemedel, som i en bisats listar olika biverkningar. Det är lite så att man undrar om det inte är bättre att behålla migränen, hur jäklig den än är, i stället för dra på sig någon eller några av de andra 20 problemen som listas.

Läs mer om dessa ämnen

KrönikaTv