Barnvänligt på gymmet. Att ta bort vikterna, tillsätta fler lekmoment och variera träningen är några tips för att anpassa den för yngre personer. Pontus Alfredsson leder ett av de pass som är anpassade för 7–13 år. Foto:

Så blir gymmet barnvänligt

Oxelösund

Traditionella idrotter passar inte alla barn – och många gym har åldersgräns. Träningsinstruktören Pontus Alfredsson tog tag i saken och skapade gruppträning riktad speciellt till barn.

– Jag har jobbat inom skolan tidigare och sett att många barn inte rör sig tillräckligt mycket. Det här kan vara en väg in, att främja fysisk aktivitet i tidig ålder. Det märks tydligt att vi lever i en sådan generation där dataspelandet har tagit över mer tid, säger Pontus Alfredsson som startat upp gruppträningen för barn på Ramdalens sportcentrum.

Sedan augusti har han hållit i trådarna, men nu är det dags att lämna över stafettpinnen till andra ledare på Medley.

– Det finns väldigt många bra föreningar i Oxelösund som har ungdomsverksamhet och gör ett fantastiskt jobb. Det här är inte tänkt att konkurrera ut det utan att vara ett komplement. Exempelvis fotboll eller simhopp passar inte för alla och då kan det här vara en annan väg in till fysisk aktivitet, säger Pontus Alfredsson.

Många gym har en åldersgräns. På Ramdalen är den tio år förutsatt att en vårdnadshavare är med och 14 år på de lite tuffare passen. För att träna själv utan målsman på ett vanligt pass måste man vara 16 år, men gruppträningen för barn riktar sig till dem som är 7–13 år gamla.

– Vi strävar efter att alltid ha ett lekmoment inblandat och provar olika styrke- och konditionsträningar. Vi har tillgång till sporthallen när skolan inte är där och kan göra upp hinderbanor, lite som skeppsbrott, säger Alfredsson.

– En rolig sak som vi hittade på när jag jobbade inom skolan är en form av skidskytte med straffrunda, fast man springer och kastar ärtpåsar. Det brukar vara bra fart på det, fortsätter han.

Vad ska man tänka på när det gäller träning för barn?

– Det går olika trender i det, men min personliga åsikt är att man inte ska ge sig på att lyfta vikter innan man är 14, 15 år. Det har bland annat med kroppssammansättningen att göra. Samtidigt kan man skada sig om man lyfter fel. Annars är min uppmaning att våga prova, speciellt för de som fastnat framför datorn. Och att inte låsa sig för tidigt utan prova många olika saker för att se vad som passar en.

Under jullovet har de kört ett pass så gott som varje dag, men under vårterminen blir det två gånger per vecka. Det är inte gratis att träna, utan krävs att man betalar ett barntillägg på en vuxens träningskort.

– Sedan tränar förhoppningsvis föräldrarna när de lämnat sina barn, säger Alfredsson.

Läs också

( 5 st )

Läs mer om dessa ämnen

OxelösundRamdalenExtraTräning
Relaterat