• – Vi är inte väktare utan är flygplatskontrollanter vars främsta uppgift är att skydda den civila luftfarten från olagliga handlingar. Vi ska ha fullständig kontroll över att det inte kommer farliga och förbjudna föremål in på flygplatsen respektive flygplanen., säger Gert. Foto:
  • Runt två miljoner resenärer per år måste ta sig igenom säkerhetskontrollen. Det är där Gert och hans kollegor tar emot. Foto:
  • Foto:
  • Adis Cizmic, avdelningschef på Skavsta för Securitas som bland annat har hand om säkerhetskontrollen för flygplatsen. – Man blir en bättre människokännare efter att ha jobbat här ett tag, säger han. Foto:
1/

Service och säkerhet går hand i hand

Nyköping

Grått har blivit svart och vitt för Gert. Något han gillar. – Det finns folk som tycker att det räcker med sunt förnuft, men sunt förnuft kan se olika ut för dig och mig så sunt förnuft existerar egentligen inte. Det är bättre att det finns klara regler, säger han.

Och att vara säkerhetskontrollant på Skavsta flygplats utanför Nyköping innebär en hel del regler. Gert, som i reportaget får vara utan efternamn av just säkerhetsskäl, får inte gå som han vill mellan de osynliga gränslinjerna utan måste hela tiden visa sin bricka när han passerar en kontroll, precis som alla resenärer måste visa pass och boardingkort.

– Det är egentligen skönt att slippa den gråa zonen där jag har arbetat tidigare. Här är det mer strikt. Det spelar ingen roll vem du är, om du jobbar på Transportstyrelsen, är min chef eller om vi precis fikat tillsammans, du måste ha giltiga papper eller en badge för att ta dig igenom den här spärren, säger han.

Och eftersom varken jag eller Extra-fotografen Sandra Nordin har några sådana får vi heller inte gå in bakom glasväggen där Gert vanligtvis jobbar.

Vi slår oss därför ned i kaféet i avgångshallen där människor antingen väntar på att hämta upp någon anhörig eller tar sig en kaffe och smörgås innan den egna resan ska börja.

Gert har för övrigt gjort en liten resa han också i livet. Han började som konditor i Nederländerna, flyttade till Lappland för 31 år sedan och arbetade med forsränning. Där träffade han sin fru och flyttade med henne ned till Stockholm och fortsatte med sitt gamla yrke på bland annat Gateau. Efter något år började han jobba som lärare på Stockholm hotell- och restaurangskola.

– Jag talade inte flytande svenska då, men jag gjorde en deal med mina elever att de skulle rätta mig när jag hade fel och jag skulle lära dem baka. Och det tyckte de var kul, att ha en lärare som de kunde rätta. Efter två år så var det jag som rättade dem, säger han och ler.

I skolans värld stannade han sedan i 20 år på olika positioner, som lärare och som ansvarig för arbetsplatsförlagd utbildning (APU).

– Jag flög mycket utomlands på den tiden till olika praktikplatser och använde mig just av Skavsta utan att veta att jag en gång i framtiden skulle hamna här, säger han.

Gert har även varit deltaktig i implementering av en pedagogisk webbplattform för lärare och elever i Stockholm. Efter att ha gått in i den, som han kallar det, berömda väggen, sadlade han om och blev handledare för ensamkommande barn, först i Flen och sedan i Eskilstuna.

– När jag insåg för ett år sedan att den branschen inte skulle hålla så började jag titta runt efter ett nytt jobb. Jag hittade en annons på AMS om att Skavsta sökte flygplatskontrollant och jag sökte och kom in. Nu får vi se om det blir min sista anställning eller vad som händer.

Gert gillar i varje fall sitt nya jobb.

– Tidigare hade jag ganska långa relationer till de människor som jag träffade, nu är det precis tvärtom. Förhoppningsvis i varje fall, ibland handlar det bara om ögonkontakt, andra gånger om ett samtal i några minuter.

Ett par dagar efter att Extra varit där har Gert skaffat sig tillräckligt mycket erfarenhet för att jobba på alla de fem positionerna i kontrollen, även som röntgenoperatör vilken är den position som tar längst tid att lära sig.

De andra stationerna är boarding, pålägg (personen som instruerar hur man ska lägga upp handbagaget på bandet), metallbågen och avlägg (den som öppnar din väska efter röntgen och ser om det du har med dig är lagligt).

Träffar man inte på lite dryga typer i det här jobbet?

– Det händer men jag är duktig på att ta folk. Man har egentligen bara någon tiondels sekund på sig för att anpassa sitt bemötande, men det ska mycket till för att jag ska bli förbannad. Sen måste man tänka på att många är stressade, kanske inte kan engelska och är osäkra och då kommer jag där och är tvungen att utföra en säkerhetskontroll. Det är klart att de reagerar.

Vad gör du när en passagerare inte vill ställa upp på en säkerhetskontroll?

– Man informerar passageraren att om hen inte ställer upp att bli kontrollerad har hen inte möjlighet att flyga. Detta har hänt mig en gång på ett år att en passagerare varit motvillig att medverka. Då är valet ditt. Jag sätter på mig smilet också.

Och det har faktiskt hänt att en person velat bli visiterad.

– Ja, vi gör ju slumpvisa stickkontroller och den här gången hade lotten hamnat på äldsta sonen i en italiensk familj. Jag frågade mamman om det var okej och hon gav sitt tillstånd. Helt plötsligt kommer den yngsta sonen i familjen tillbaka skitsur, han ställer sig framför mig och vill bli sökt han också. Och det är klart att jag ställde upp. Han verkligen njöt, säger Gert med ett skratt.

Vad tycker du är bäst med jobbet?

– Kontakten med människor, även om det är ett kort möte så kan man påverka mycket. Jag har som målsättning att de som är glada ska förbli glada, de som är stressade ska man försöka lugna ned och de som är sura ska jag försöka omvända. Sen är det roligt att arbeta inom en internationell miljö och med ett glatt gäng i olika åldrar.

Det vanligaste felet resenärerna gör när det gäller säkerhetskontrollen, är att ha med sig för mycket vätska i handbagaget. Det är 100 ml-regeln som gäller med några få undantag och har man aningen för mycket så måste du antingen kasta flaskan ifrån dig, ge den till någon anhörig som kanske lämnat av dig på flygplatsen eller lägga den på brevlådan.

Just nu har Securitas, som sköter bevakning och säkerhetskontrollen på Skavsta, 130 anställda. Den siffran kommer att öka med 20–25 personer till sommaren.

– Men den rekryteringsprocessen är över för i år, säger Adis Cizmic, avdelningschef på Skavsta.

De anställda går efter en vinter- och en sommartidtabell, den sistnämnda sträcker sig från den 25 mars till den sista oktober.

– Vi jobbar allt från fem- till tolv-timmarsskift. Vi öppnar säkerhetskontrollen 04.30 på morgonen och stänger den sommartid 22.00. Vintertid kan vi stänga redan vid 18.00, det beror på när sista flighten avgår, säger Adis.

Servicetänket är nästan viktigare i yrket är säkerhetstänket.

– Vad man måste komma i håg är att alla inte är brottslingar för att de ska resa, men man måste vara på tårna hela tiden. Säkerhetstänket måste finnas där, säger Adis, som jobbat på flygplatsen sedan 2010.

Han började som flygplatskontrollant på vikariat, fortsatte till säkerhetskontrollen och bevakningen och blev sedan chef.

– I Securitas eftersträvar man att utbilda internt och lyfta upp egen personal. Det är det som är positivt. Vi söker konstant våra framtida driftchefer och avdelningschefer bland personalen. Jag tror till och med att Securitas blev Årets karriärföretag 2017, säger han.

De kan söka jobb i säkerhetskontrollen

18 år fyllda.

Laglydig och ostraffad.

Vara svensk medborgare.

Gymnasiebetyg i svenska och engelska.

Körkort inget krav, men det är bra om man har ett.

Ha ett bra servicetänk, eftersom jobbet är mer serviceinriktat än vaktinriktat.

Stresstålighet, under peaktiden kan det vara väldigt stressigt att jobba i säkerhetskontrollen.

Utbildningen till flygplatskontrollant är fem dagar teori och fyra dagar praktisk träning. Men det krävs längre tid innan man blir röntgenoperatör.

Undantaget från 100 ml-regeln

Mediciner eller dietmat som du behöver under resan.

Barnmat, välling och dylikt som behövs under resan.

Taxfreevaror som butiken har placerat i en särskild förseglad påse.

Läs också

( 4 st )

Läs mer om dessa ämnen

NyköpingSkavsta Extra
Relaterat