• Annika Westermark har jobbat som lärare i 30 år och är utbildad i specialpedagogik med inriktning på språk. Innan språkintroduktionsprogrammet startade jobbade hon med komvuxelever. Foto:
  • Abdi Shakur Alas presenterar sin synopsis till en historia om två ungdomar som blir förälskade. Foto:
  • Ghulan Skandari har skissat på ett triangeldrama mellan två killar och en tjej i tonåren. Foto:
1/

"Svenskalektionerna är roligast"

Gnesta

På gamla Åsbackaskolan i Gnesta går nyanlända ungdomar sedan hösten ett så kallat språkintroduktionsprogram. Extra fick hänga med på en lektion med läraren Annika Westermark.

Killarna i klassen har fått i uppdrag att skriva en synopsis till en berättelse enligt klassisk dramaturgi: inledning, stegring och klimax, och de går en efter en igenom sina texter.

— Det är lätt att hamna där man pratar om enkla saker bara för att någon inte är så bra på språket, men de här killarna kan ju fortfarande tänka. De är superfokuserade, det är fruktansvärt kul som lärare när det klickar, berättar Annika Westermark.

Det är bara knappt tio elever kvar i klassen. Tanken med språkintroduktionsprogrammet är att man ska slussas vidare så fort man är redo för gymnasiet, och sex elever har redan klarat betygskraven och gått den vägen.

— Svenskalektionerna är roligast, konstaterar Ezatullah Haidari.

Förra läsåret gick han på Gripen i Nyköping och han är glad att han har fått lite kortare resväg till skolan, även om han fortfarande måste ta bussen från Stjärnhov. Flera av killarna i klassen håller med.

— Det är lite enklare att komma i tid, tycker Sabawoon Mangal som gick på Wendela Hebbegymnasiet i Södertälje innan klasserna i Gnesta drog i gång.

Totalt är det nu 26 elever som går språkintroduktionsprogrammet, fördelade på flera klasser. Alla är killar, och de flesta kommer från Afghanistan.

— Det är lite knasigt att det bara är killar, säger Abdi Shakur Alas.

Han vill bli ingenjör och hoppas kunna börja i gymnasiet till hösten.

Annika Westermark avslutar lektionen och påminner om läxan till nästa lektion, på ett papper står glosor på det dramaturgiska temat: "stegring, publik, konflikt, handling."

Martina Granquist är rektor för det nya programmet och har varit med och startat upp verksamheten. Hon är mer än nöjd såhär långt:

— Det var en riktigt tuff start men nu har vi skaffat en bra relation till killarna. Jag tycker att det har gått bättre än väntat med tanke på deras bakgrund och situation.

Två nya program

Gnesta kommun startade två nya introduktionsprogram i höstas. Förutom språkintroduktionsprogrammet erbjuds även ett preparandprogram för elever som inte nått målen i grundskolan. Där går i dag tolv elever.

Läs mer om dessa ämnen

ämne/skolaGnesta