Kristina Lindhe är sedan 1997 VD och Kreativ chef för Lexington. Inredning- och modebolaget har sedan starten växt till en multinationell koncern med butiker i 20 länder. Redan under uppväxten i Nyköping fick Kristinas kreativa ådra utlopp då hon hade tillgång till ett möbelsnickeri. Möbelsnickeriet var hennes farfars som var med och startade upp Nordiska kompaniets verkstäder som en gång varit Nyköpings största industri.  

– I efter hand har jag förstått att min uppväxt påverkade mig väldigt mycket. Jag växte upp i ett otroligt kreativt hem, och hade tillgång till tyger och garn och jag fick måla om mitt rum som jag ville. Vi hade ett möbelsnickeri i källaren och för mig var det inget jag funderade över för jag tänkte att alla barn hade ett möbelsnickeri, säger Kristina Lindhe. 

Efter gymnasiet jobbade hon som vikarie på högstadieskolor i Nyköping och valde sedan att studera till lärare i Stockholm. 

Artikelbild

| Kristina Lindhe visar upp en kudde från sitt egna märke Lexington.

– Utbildning var självklar i min familj och min mamma var lärare så jag blev också lärare. Jag tyckte det var roligt att jobba som lärare och det ligger mig väldigt varmt om hjärtat. 

Kristina Lindhe valde efter att ha arbetat ett år som lärare att istället börja driva inredningsbutiker i Nyköping och Trosa. Efter det startade hon ett filtföretag och sen föddes idén till Lexington. 

– Jag hade ett väldigt stort intresse för färg och textil och under de åren som jag pluggade i Stockholm började jag förstå att jag kunde göra det som jag trodde bara var fritidsintressen.

Lexington är mest kända för sitt bäddlinne som är inspirerat av USA där företaget också har sin största marknad. 

– Jag förälskade jag mig i den amerikanska östkusten och New England. Den här kvalitén och stilen har funnits med hela tiden den är fortfarande väldigt viktig för oss. 

Under 2019 har Lexington dock behövt stänga flera butiker i Sverige som inte varit lönsamma. 

– De senaste åren har handeln haft en total förändring, så den påverkar ju oss också så klart. Vi måste ju stänga butiker som inte är lönsamma så är det ju. Vi satsar på näthandel men vi har också egna butiker och det kommer vi att fortsätta ha. 

Livstilen med att leva som egen företagare passar Kristina Lindhe bra som driver företaget tillsammans med sin man. 

– Att driva företag och vara entreprenör är egentligen en livsstil. Det är väldigt fantastiskt att kunna dela det med den personen man älskar.