Mattias Carlsson kommer direkt frÄn kastrullerna. Han slÄr sig ner vid ett bord, vid glasrutorna som vetter mot TrÀffens parkering. Inte lÄngt frÄn trappen dÀr dansbandsaffischerna fÄr tiden att stÄ stilla, och dÀr Lasse Stefanz poster med Per Mobergsestetik och ett hagelgevÀr centralt i bilden pryder vÀggen.
â Det Ă€r tre olika luncher som vi hĂ„ller pĂ„ att fixa till. Tre olika sĂ€llskap, sĂ€ger han nĂ„got uppvarvad.
Luncherna som tillagas idag matchar bra i folkhemshuset som köket ligger i - pannbiff med fetaost, rostad örtpotatis och pepparsÄs.
Mattias driver företaget Mat-mattes catering. Han hyr TrÀffens kök efter en smÄtt osannolik resa frÄn Blommenhofs, dÀr allt startade för fem Är sedan.
â Jag startade en enskild firma och Ă€r kompis med Thomas och Marie pĂ„ Blommenhof. De erbjöd mig en 50 procentig tjĂ€nst och resten av tiden fick jag lĂ„na delar av deras kök, sĂ€ger han.
Det gick frĂ„n runt 15 portioner i veckan dĂ„ â det var mest kompisar som bestĂ€llde â till runt 3000 i veckan nu, de bĂ€ttre veckorna. Inga lĂ„n, knappt ens ett eget kapital har behövts för att dra i gĂ„ng och driva företaget.
Luncher och bufféer till lokala företag tillhör vardagen. Men för att enklast förstÄ succén i Mattias koncept behövs en av hans matlÄdor till Nyköpings hockeys cuper pÄ Rosvalla - som för övrigt Àr den största kunden. I Mattias matlÄda hittar du inte osaltad överkokt pasta med för stor gurkbitar, smaklös vÀxthusodlad tomat och maskinskuren skinka.
â Det kan bli en kotlettrad med rostad potatis och tomatsĂ„s med soltorkade tomater. Det har vi fĂ„tt ganska mycket kredd för, sĂ€ger han.
Ett generöst förhÄllningssÀtt som innefattar att bry sig om andra i den egna branschen Àr Mattias ledstjÀrna.
â Man vinner inget pĂ„ att stĂ€nga dörrar. DĂ€rför vill jag dela med mig ocksĂ„, sĂ€ger han.
Mattias vill dessutom ha ett öppet lÀrande klimat i köket, dÀr personalen samarbetar. Men precis som i alla verksamheter finns tillfÀllen dÄ den personliga karaktÀren utmanas. Alla restauranger lever med stÀndiga deadlines och Àven för Mattias blir det körigt ibland.
â DĂ„ blir jag ganska tyst. Eftersom jag har stor koll pĂ„ tider, och mĂ€rker nĂ€r vi ligger efter, sĂ„ kör jag bara pĂ„.
Det blir som en signal till övriga att nu Àr det dags att lÀgga pÄ ett extra kol. HÀnger nÄgon inte med i tempovÀxlingen kan det komma en reaktion.
â DĂ„ kan jag bli lite sur men det Ă€r ytterst sĂ€llan. Jag skulle aldrig stĂ€lla mig och gapa mot nĂ„gon, men pĂ„pekar att det Ă€r dags att köra pĂ„, sĂ€ger han.
Men betonar ocksÄ att han sjÀlv Àr den som kommer trycka plattan i botten hÄrdast.