Gnestahem (här vd Hans Persson) har kommit överens med hyresgästföreningen om att ge kompensation för sex månaders brister. Foto:

Hyresgäster kompenseras för brister i bostaden

GNESTA

38 hyresgäster i Gnestahems relativt nybyggda fastighet på Margretedalsvägen får sänkt hyra på grund av flera brister.

Under vintern har hyresgästerna haft problem när plötsligt varmvattnet försvunnit. Enligt Hyresgästföreningen så har även elektroniska lås krånglat och så har det varit en hel del imma på fönstren.

En hyresgäst som vill vara anonym och själv är i byggbranschen säger till SN att det har varit smärre problem i huset med kallt och varmt vatten om vartannat när man står i duschen.

– Jag behövde någonstans att bo - snabbt - på grund av en skilsmässa. Så jag hade tur med köplats när jag flyttade in i en dyr men fin och bra ljudisolerad lägenhet. Däremot är jag mer förbryllad över att Gnestahem inte plockat ner de gula tejpbitarna, besiktningslapparna. Det irriterar mig mer.

– Det värsta var nog när något byggbolag här utanför grävde sönder fiberkabel så man varken hade tv eller dator! säger den anonyme som gläds åt att ha fått hyran reducerad med drygt 6 000 kronor.

Gnestahems vd Hans Persson säger att orsaken till problemen var en backventil som gått sönder

– Det var svårt att hitta felet och det pågick felsökning i lägenheterna en tid innan reparation kunde utföras. Det är såklart olyckligt när detta sker men i nya hus och andra nya produkter sker inkörningsproblem.

Hans Persson uppmanar hyresgästen att anmäla till Gnestahem att lapparna inte plockats bort,

Läs också

( 1 st )

Läs mer om dessa ämnen

Gnesta kommunHyresgästföreningenBostad
Relaterat