Den som försökte ringa till Trosa, Oxelösund och Gnestas kommunväxel under torsdagen blev bortkopplad efter cirka 30 sekunder. Foto:

Teknikstrul drabbade tre kommuners telefonväxel

GNESTA/TROSA

Tekniska problem hos operatören Tele 2 innebar att tre kommuners telefonväxel inte gick att nå under torsdagen. Hur står det egentligen till med telefonväxeln i dessa digitala tider?

Sedan några år tillbaks har Gnesta och Trosa haft en gemensam telefonväxel och sedan i våras så ingår även Oxelösunds kommun i samarbetet. Något som fungerat bra även om det tidvis uppstått tillfälliga tekniska problem som orsakat problem med att nå kommunväxeln.

– Växeln har legat nere under kortare perioder, någon timme eller två innan man löst problemen. Jämför man med åren med koppartråd så får man iallafall tag på den man når i dag. Tillgängligheten är bättre, menar kanslichefen i Gnesta kommun, Staffan Källström.

Det finns även ekonomiska fördelar med att dela telefonväxel.

– Det innebär bland annat en kostnadssänkning för samtal som går ut genom växeln, från cirka 15 000 kronor i månaden till 2 000 - 3 000 kronor.

Gnesta kommun slapp även en kostnad för byte av växel när man valde att samarbeta med Trosa kommun

– Det handlar om ett antal hundra tusen kronor eftersom vi även tjänar på ett delat supportavtal på tre kommuner numera. Genom samarbetet har vi, genom tekniker i Trosa, bättre kompetens internt än om vi skulle ha driftat det själv.

Kanslichefen ser ingen risk för att viktig information riskerar försvinna när växeln ligger nere.

– Dels kan allmänheten ringa och nå personer via deras mobilnummer i stället för 0158-numret.

– Skulle olyckan vara framme så agerar vi som vi ska och nyttjar bland annat de kanaler som finns tillgängliga vid kriser; bland annat SN, SR och via webben.

På frågor om eventuell kompensation från Tele 2 så hänvisar kanslichefen till avtalet och att det regleras enligt ordinarie rutiner.