Äntligen träder kommunens projektledare för Ostlänken fram

Nu träder äntligen kommunens projektledare för Ostlänken fram som ansvarig tjänsteman, Christian Udin.

Insändare2016-04-30 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
<p><a href="/polopoly/CM/1.4015320" polopoly:contentid="1.4015320">(Svar "Ostlänken kommer att ge Nyköping ett centralt läge" i SN den 28 april)&#160;</a></p><p>Med auktoritet framförs, så här är det! Och som legitimerar redan fattade beslut. Och i skuggorna hukar ansvariga politiker kommunalråden, Urban Granström S, Malin Hagerström MP, Och Nicklas Franzén V.</p><p>Det framgår att det är bestämt att höghastighetsbanan också ska gå igenom centrala Nyköping. Men blir det på enkel eller dubbelspår? Och hur lång blir den nya perrongen, vid nya resecentrum?</p><p><strong>Vem </strong> <strong>ska</strong> <strong> betala </strong>för stickspåren, norr- och söderut? Och vem ska betala för de båda nya stationerna? Var på den nya HH-banan ska de båda stickspåren ansluta? Var går de nya dubbelspåren i Nyköpings kommun?</p><p>Blir det en koppling till TGOJ-banan, i så fall var sker byten?</p><p>Att ledande folkvalda politiker inte deltar i Sverigeförhandlingarna är anmärkningsvärt!</p><p><strong>Vad blir kostnaden </strong>för Nyköpings skattebetalare? 100, 200, 500 miljoner kronor? Ostlänken ska i slutändan betalas via tågbiljetterna. Vad blir det högre biljettpriset till Stockholm? Jag gissar på det dubbla 230 kr.</p><p><strong>Att få klargörande </strong>från de tre ledande partierna S, M, V är viktigt för förtroendet. Nu måste kommunalråden träda fram och ta politiskt ansvar, och visa ledarskap! Och inte gömma sig bakom tjänstemän.</p><p><strong>Kent S. Pettersson</strong><br />Miljöpartist, som följt höghastighetsprojektet sedan 90-talet.</p>
Läs mer om