Jag trodde först att det var ett lyckat aprilskämt, men sedan såg jag datumet när artikeln publicerades och att så inte var fallet. Det handlar förstås om upphandlingen av Ostlänkens etapper mellan Järna och Skavsta. Ännu ett projekt av alla som beräknas bli långt dyrare än budgeterat.
En i SN välkänd debattör har i flera artiklar och kommentarer de senaste åren ifrågasatt Ostlänken och den budget projektet bygger på. Nu går det hela en oviss framtid till mötes, även om Trafikverket ställer stora förhoppningar till nya entreprenörer.
Redan 2016 skrev kommunen ett avtal med Sverigeförhandlingen om att medfinansiera Ostlänken med 84 miljoner, betala in ett förskott på 54 miljoner och ett uppförande av 7 400 nya lägenheter fram till 2035. Det är av den anledningen vi ser ett nytt Nyköping och en förändrad stadsbild växa fram.
För exakt ett år sedan beskrev SN situationen med en överproduktion av bostäder. Då hade bygget av de 471 lägenheterna i Hansastaden bara påbörjats, de 434 i kvarteret Stockrosen bara förberetts och de 1600 vid Nöthagen bara funnits på ritningar. Nu läser vi om planer på 300 lägenheter vid Cewe-huset, fler än 400 lägenheter i Västra hamnen och att planerna på hundratals lägenheter vid Idbäcken står kvar. Det innebär att ca 3 600 lägenheter just nu uppförs och planeras efter det att SN skrev om en överproduktion. Minst ska väl tilläggas.
Ingen fara, sa Urban Granström. Nyköping är attraktivt och att stan står med många tomma bostäder är inga problem över tid. Vi vill bygga varumärket så attraktivt att folk vill flytta hit, säger Ahmad Eid.
”Med den omfattande järnvägssatsningen Ostlänken kommer fler och bättre grundkommunikationer till och från storstaden”, skrev Olof Jonmyren nyligen i en ledare.
De senaste två åren har kommunen växt med 161 invånare i snitt. En gigantisk missräkning. Tänk om Nyköping inte är Sveriges mittpunkt och att människor från Stockholms södra förorter föredrar andra orter än det Nyköping som byggt bort både sin charm och småstadskaraktär. Då har vi Ostlänkens gigantiska kostnad att falla tillbaka på och ynnesten att ta sig med tåg till Stockholm på 45 minuter istället för dagens 60 (väntetiden vid Skavstas resecentrum ej medräknad).
Trafikeländet i och kring citykärnan får bli en annan debatt.