Skattepengar Efter en felräkning på 5 miljoner kronor i budgeten då det gäller antalet gymnasieelever i andra kommuner (SN 11 oktober) och de omtalade bluffakturorna där kommunen lurats att betala ett överpris på en miljon kronor för varor som man i vissa fall inte beställt (SN 31 oktober), så undrar jag på vilket sätt Gnesta kommun kommer att kompensera oss skattebetalare för det inträffade?
För att man kommer att kompensera oss förutsätter jag men det vore intressant att få svar från ansvariga i kommunen på vilket sätt vi kommer att märka av det. Det är våra gemensamma pengar som ni handskas med och då krävs att man är speciellt noggrann då det gäller att attestera köp till kommunen.
Att det här inte är ett nytt problem i Sverige inser den som läst Martin Borgs bok ”365 sätt att slösa med dina skattepengar”.
I artikeln om bluffakturor ställs frågan till kommunchefen Christina Hedberg om något tjänstemannaansvar utkrävts för bristen på internkontroll men något svar på detta får vi inte.
Vi får hoppas att de skärpta rutiner som införts kommer att innebära att vi i framtiden slipper uppleva liknande affärer och att kommunala representanter tänker efter mer än en gång innan man fattar beslut som får konsekvenser för oss medborgare. För varje gång som något sådant här inträffar finns det risk att medborgarnas förtroende för myndigheterna minskar.
Berndt Eriksson