Det är lätt att ha synpunkter utan att komma med lösningar

Ska vi hitta en långsiktig lösning måste vi göra det ännu mer attraktivt att ta sig in till centrum på annat sätt än med bil.

Insändare2016-03-30 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
<p><a href="/polopoly/CM/1.3909344" polopoly:contentid="1.3909344">Liberalerna hade&#160;i SN den 18 mars en insändare om bland annat parkerings avgifterna i Nyköping.</a>&#160;Inledningsvis skriver L att man tror på marknadsekonomin och att alla företagare skall tävla på samma villkor. Vi kan bara hålla med. Lika villkor utan subvention från det allmänna, vilket skulle leda till en osund och orättvis marknad.</p><p>Fortsättningsvis skriver L att den rödgröna majoriteten har beslutat att införa parkeringsavgifter i de centrala delarna. Parkeringsavgifter i centrum har funnits långt innan den rödgröna majoriteten bildades. Även under borgliga, eller alliansstyrda regeringstider har parkeringsavgifter funnits i centrum och vare sig L eller något annat borgligt parti har föreslagit att dessa skall tas bort. Med den förändring som gjordes kan till exempel boende i Stigtomta ta bilen in till centrala Nyköping, få p-plats och utföra sina ärenden. På de platserna stod tidigare bilar tillhörande dem som jobbar centralt hela dagen.</p><p><strong>Ska vi hitta </strong>en långsiktig lösning måste vi göra det ännu mer attraktivt att ta sig in till centrum på annat sätt än med bil. Det gör vi också genom exempelvis tätare bussturer, bättre cykelvägar och bättre underhåll på gång- och cykelvägar.</p><p><strong>Vidare skriver L </strong>att runt Nyköping finns ett antal handelsområden där man inte behöver betala för att parkera. Nu återkommer vi till marknadsekonomin. Detta är inte kommunal mark utan någon annan får betala för de kostnader dessa parkeringsytor bär. Ofta är det affärer och företagare som hyr lokaler som i sin hyra tar del av dessa kostnader eftersom man väljer att inte lägga över kostnaden på kunden. När det gäller parkeringsplatser i centrum där kommunen äger marken kan vi konstatera att trots intäkter på parkeringen, subventionerar fortfarande kommunen de bilburna kundernas parkering. Anser L att detta ur marknadsekonomisk synpunkt är rätt mot övriga handelsområden?</p><p>När det gäller Östra Storgatan har det varit ett mycket tydligt önskemål/krav från affärsidkare och fastighetsägare att gatan skall vara tillgänglig även för bilister. Obehindrad biltrafik innebär att du har möjlighet att köra (i gångfart 7 km/tim) fram till affären för att uträtta ditt ärende. Vi kommer nu att föra en dialog med affärsidkare och fastighetsägare för att se om vi gemensamt kan komma till en lösning som på något vis begränsar den onödiga genomfartstrafiken som tyvärr fortfarande är för stor.</p><p><strong>L</strong> <strong>iberalerna</strong> <strong> </strong> <strong>har under </strong>beslutens gång (som började 2011 med beslut om Strategisk plan för parkering i Nyköpings centralort) i båda dessa frågor inte haft annat än marginella synpunkter på ytterligare utredningar och har inte kommit med några egna förslag. Det är alltid lätt att ha synpunkter utan att komma med lösningar.</p><p><strong>Carl-Åke Andersson</strong><br />Socialdemokraterna</p><p><strong>Karina Josevski</strong><br />Miljöpariet</p><p><strong>Håkan Johansson</strong><br />Vänsterpartiet</p>
Läs mer om