Replik Svar till ”Pendlaråsikter får genomslag – i Strängnäs” av Lars Waern (SN 13/2). Både kort- och långtidsparkeringar är planerade i den föreslagna detaljplanen men vi räknar även med parkeringsmöjligheter utanför detaljplaneområdet.
Vi för en aktiv dialog med fastighetsägare i utvecklingsområdet Nöthagen, Sunlight samt med Landstinget.
Till exempel kan ett gemensamt parkeringshus med Landstinget ge betydligt fler pendlarparkeringar än idag. Vi planerar inte för att använda värdefull mark i direkt anslutning till resecentrum för att bygga parkeringar, utan där skapar vi platser för människor.
De som bor längre bort, eller behöver åka bil av annat skäl, kommer att kunna parkera på pendlarparkeringar, medan de som bor nära enkelt kan gå, cykla eller ta bussen till Nyköpings resecentrum. Att prioritera i ordningen, gång, cykel, kollektivtrafik och bil är ett sätt att planera och bygga för framtiden. För centrala Nyköping finns en parkeringsstrategi som du kan läsa mer om på kommunens hemsida.
Ingegerd Ask projektledare Nyköpings resecentrum, Nyköpings kommun Magnus Bäckmark trafikplanerare, Nyköpings kommun