Två citat presenterade på PostNords hemsida: "PostNord har ansvaret för den samhällsomfattande postservicen i Sverige. Det är ett uppdrag vi är stolta över" och "Konkreta förändringar i arbetssätt kan handla om att vi sorterar mer post maskinellt och att brevbärarna ägnar mer tid åt att dela ut posten och mindre tid att sortera."
Den förändringen borde resultera i en tidigare utdelning av post, bland annat till oss med lågt gatunummer på Kungsgatan i Nyköping, men här har utfallet blivit det motsatta.
Som nyinflyttad år 2011 fick vi posten tidig eftermiddag, nu sker utdelningen tidig kvällstid. Att få sin post så sent kan omedvetet minska viljan att fortsätta använda sig av PostNords tjänster, men också orsaka en naturlig missnöjesreaktion som riktas mot brevbärarna. Men orsaken till eländet finns nog att söka högre upp i kedjan och bör framföras till vederbörande.
De flesta av oss förstår att hela Nyköping inte kan få sin post utdelad vid samma tidpunkt, men nu är "tidsspridningen" väldigt stor vilket kanske beror på olika stora utdelningsområden? Om så är fallet, har vi på Kungsgatan hamnat i ett gigantiskt område. Avståndet till närmaste utlämningsställe, som för oss äldre pensionärer ligger långt utanför vårt "verksamhetsområde", innebär att vi som av olika anledningar rör oss i snigelfart och inte är bilägare, behöver hjälp av bland annat släktingar eller goda vänner för avhämtning av paket etc.
Man kan nästan tro att PostNords policy är: Vill man dra nytta av vår service, måste man anstränga sig. PostNord bör, som man framhåller på sin hemsida, med ansvar ägna sig uteslutande åt posthantering och lämna den, som jag antar, tidskrävande reklamutdelningen till någon annan och använda den tiden i stället till att förbättra postservicen.
Jag ser mig själv som "surgubben" i en tidig tv-reklam som sa: "Det finns ingen riktig post." Så sant, den repliken uppfattar vi som lika aktuell i dag, men man kan alltid hoppas på en förbättring.
Bo Österlund