Effektiva bussturer gynnar utvecklingen på landsbygden

Foto: Fotograf saknas!

Insändare2017-03-09 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Bussar Det senaste dagarna har det blivit en het debatt kring Sörmlandstrafikens bussar och biljettsystem.

Att göra en radikal omställning från ett biljettsystem till ett annat kräver flexibilitet så att man inte bryter invanda resmönster samtidigt som systemet måste kunna utvecklas och anpassas efter framtida behov. Många anser att det blivit dyrare och krångligare, naturligtvis kan man inte räkna med en stockholmstaxa. Att resenärer som reser med periodkort på Sörmlandstrafiken över zongränser ska betala mer i onödan, när man har giltiga periodkort är som att sälja en jacka i en butik och slå på mer än prislappen visar.

Många länstrafikbolag som har periodkort låter sina resenärer att använda dessa som delbetalning för resa över zongränsen men inte Sörmlandstrafiken.

Man skyller på att det inte är tekniskt möjligt i det nya systemet, ett ganska onödigt påkostat system enligt mig om man inte kan anpassa möjligheternas flexibilitet.

En annan sak som också upprör många speciellt äldre är att man inte får något kvitto på sin resa när man reser med reskassa, detta gör att många med reskassa tycker det är krångligt att åka buss då man inte har appar att kolla i.

När det kommer till flexibla turer kan jag hålla med om att det inte går så sent med bussturer och då främst på landsortstrafiken ett exempel är 759 Gnesta-Nyköping där sista turen till Nyköping går 20:30. Att ha senare turer är något många önskar främst på helger men att ha en flexibel turlista gör att många kan välja att arbetspendla och att handla över kommungränserna.

Ibland kan man behöva satsa på en utökad trafik under en längre period även om underlaget är lågt för att ge de resultat och i och med att man nu kan kombinera Sörmlandstrafiken och SL på samma gröna kort gör att man kan satsa speciellt extra på sträckorna Trosa-Vagnhärad-Gnesta, Nyköping-Gnesta, Flen-Gnesta.

Man kan även satsa på turer med anropsstyrd trafik, alltså att avgången finns i tidtabellen men att den bara går om någon ringer.

Tony

Läs mer om