Strålskyddsstiftelsen har yttrat sig till skolverket gällande deras regeringsuppdrag att ge förslag till ändringar i förskolans läroplan i syfte att stärka barnens digitala kompetens.
I den konsekvensutredning som Skolverket gjort saknas beaktande av potentiella negativa konsekvenser av förskolebarnens ökande exponering för elektromagnetisk strålning som en ökad användning av digital teknik medför. Detta trots att beläggen för negativa hälsokonsekvenser för barns fysiska och psykiska hälsa samt utveckling stärkts markant under senare år. Det har även blivit allt mer klarlagt att barn är särskilt känsliga för den digitala teknikens elektromagnetiska strålning.
Strålskyddsstiftelsen rekommenderar därför Skolverket och regeringen att göra om konsekvensanalysen och i den förnyade analysen beakta och väga in de negativa konsekvenserna för barnens utveckling, välbefinnande och hälsa av den föreslagna satsningen/förändringen.
Även Elöverkänsligas Riksförbund skriver i ett pressmeddelande att Skolverket inte kan vara ovetande om den ohälsa som idag breder ut sig bland barn och ungdomar: Koncentrationssvårigheter, sömnproblem, huvudvärk, depression. Ofta leder det till bokstavskombinationer som ADHD, ADD med mera.
I Elöverkänsligas Riksförbund, har vi idag snart 100 barn, från förskoleåldern och uppåt, som inte har tillgång till skola eller förskola på grund av trådlös teknik. De är elöverkänsliga, har alltså en erkänd funktionsnedsättning och ska givetvis också få delta i undervisning samt ha en social tillhörighet och vi vet att mörkertalet är stort. Vi känner till ytterligare minst dubbelt så många som också är elöverkänsliga och som borde vara med i vårt förbund. Det betyder att i varje kommun finns barn och ungdomar som stängs ute på grund av den snabba utbyggnaden av trådlös teknik. Är detta acceptabelt för Skolverket? Dra i nödbromsen nu! Låt barnen få utvecklas i en frisk och sund miljö. Då kommer skolresultaten att förbättras och folkhälsan att öka.
Tommy Friborg