Vi har 30, 40, 50 och 60 inne i stan och det skiftar hela tiden. Jag har gett upp och försöker i stället göra som det står i vägtrafikförordningen, att man inom tättbebyggt område ”ska hålla en med hänsyn till omständigheterna tillräckligt låg hastighet”.
Hur vore det om vi i stället fick 40 överallt utom där det är lämpligt med 60? Vid skolor kan det vara motiverat med 30. Vad just Hargsvägen beträffar så var där 70 för inte så länge sedan och nu ska man köra 30! Det hade varit bättre med en ljussignal för de fåtaliga som korsar den vägen.
Sen tror kommunen att om gatorna bara blir tillräckligt trånga och oframkomliga kommer alla att börja cykla i ur och skur året runt, även längre sträckor och med matkassar, paket och småbarn på cykeln. Det enda ni åstadkommer är mer köer, avgaser och utarmning av centrum på affärer.
I bra städer bygger man fungerande ringleder och infartsparkeringar.
Röstberättigad