Flextrafik för vem – inte pensionärerna i alla fall

Flextrafik imponerar inte på insändarskribenten.

Flextrafik imponerar inte på insändarskribenten.

Foto: Eira Desax

Insändare2024-02-09 10:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Information gavs till oss i Nyköping i slutet av förra året om att ”Flextrafik” skulle ersätta ett par reguljära busslinjer. Man ska ringa en timme innan man vill åka och det skulle gå bra att ha med rollator.

Första gången ringde jag kl. 09.00 för att få göra en resa kl. 10.00. Jag fick sitta i telefonkö några minuter innan jag kom fram till operatören. Då fick jag veta att tidigast kl. 11.00 kunde jag få åka eftersom klockan var fem minuter över nio när jag kom fram. Resan startade 11.25.

Flextrafiken fungerar som färdtjänst, man får åka runt till olika ställen för att hämta och lämna övriga passagerare. Är man berättigad till färdtjänst kan man bli hämtad vid porten men man blir avsläppt vid närmaste hållplats framme vid resmålet. Det finns ingen plats för rollator i Flexbussen, den måste slås ihop och stå mellan sätena.

Vid senare tillfälle ringde jag kl. 08.30 för att få åka kl. 10.00. Det gick inte då heller, jag fick åka först 11.25. Helst ska man beställa hemresa samtidigt som utresan, men det är omöjligt att beräkna eftersom man inte vet när man själv kommer fram till resmålet. 

Varför kunde man inte ersätta de stora bussarna med ”Flexbussar” och låta de reguljära linjerna få fortsätta fungera som tidigare? När jag ringer till personalen på Flextrafik för att ställa frågor hänvisar de till Sörmlandstrafiken, men där har jag inte lyckats komma fram trots lång väntan i telefonkö.

Vem har bäst nytta av ”Flextrafik”? I vart fall inte vi pensionärer som är hänvisade till kollektivtrafik.