För hög fart är farligast

Insändare2019-08-13 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar till Lars Blomkvist.

Jag får väl börja med att hålla med Lars Blomkvist lite. Visst finns det en del dåliga förare, man ser dom nästan varje dag, det är dom som till exempel kör över hastighetsgränsen eller för fort i förhållande till omständigheterna. I övrigt måste jag faktiskt tala om att det mesta är fel.

Vi har minskat antalet olyckor som har allvarliga konsekvenser, på 50- och 60-talen dog det mellan 1000 och 1300 människor per år. Nu är vi generellt under 300, förutom 2018 då det var 324 människor som förolyckades i trafiken. Arbetet med att säkra vägar, sänka hastigheter med mera har gett effekt.

Det är också klart att 90 procent är förarfel, de som kör för fort till exempel, det är den enskilt största anledningen till att människor dör i trafiken. Sen finns det andra fel. Att det finns vissa länder, precis som Sverige, som ökar hastigheten är sant, men det omges med bättre och säkrare vägar och i regel med en minskning av hastigheten på de vägar där människor och fordon vistas tillsammans. I Sverige har vi 120 km/h på våra mest säkra motorvägar.

Att NTF inte skulle finnas i media är också helt fel. Vi har större mediafrekvens nu än på många år, men alla ser och hör vad de vill se.

Läs mer om