Hur sjutton tänker Nyköpings trafikplanerare?

"Var inte tanken att rondellerna skulle avlasta flödet från stoppljusen?" undrar insändarskribenten.

Köer i Nyköping irriterar insändarskribenten.

Köer i Nyköping irriterar insändarskribenten.

Foto:

Insändare2018-11-17 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

En eftermiddag vid 16-tiden i Nyköping. Trots alla stadsrekordrondellerna i staden; Arnöleden mot Nyköping: Kö. Fortsatte mot Brunnsgatan och Oppeby­rondellen: Kö. Motorvägen mot Påljungsavfarten: Kö (trafikfara: JA!). Väl uppe vid korsningen Lennings väg: Kö från Påljungshage och södra avfarten från E4.

Hur tänker (?) gatuplanerarna i kommunen? Var inte tanken att rondellerna skulle avlasta flödet från stoppljusen? Är det vi bilister som inte vet hur vi ska köra i en rondell, eller? Nä, jag tror inte det. Varannan bil i så kallad dragkedja har man ingen aning om i denna lilla idyll. Inte heller att bygga av-/påfarter till snabba vägar. Och den så kallade ”rondellen” vid Järnvägsgatan/Västerleden, det är väl ett skämt, eller?

Enda lyckade rondellen är Smålandsvägen/Granvägen – där man har gjort en stenläggning i en cirkel, ingen riktig rondell – om ni frågar mig. Totalt onödig. För att inte tala om alla rondell­utsmyckningar.

Tror dessutom det behövs fler utvägar från stan än tre.

Och hur blir det när man bygger resecentrum och stänger av Brunnsgatan? Törs inte tänka tanken.

Staffan Eriksson