Näringsliv SN skriver om näringslivet men glömmer bort kooperationen som ökar mest i Sverige.
Kooperationen ökar valfrihet och mångfald i näringslivet i Sverige. Företagen finns i många branscher, från bank och försäkring till dagligvaruhandel och bostadsbyggande. De blir också allt vanligare inom välfärdssektorn i vård, skola och omsorg. De 100 största Kooperativa företagen omsätter över 400 miljarder kronor.
De kooperativa företagsidéerna ligger i tiden. Åtminstone i den meningen att allt fler vill se företag ta större samhällsansvar och återinvestera vinst i verksamheten. Dagens konsumenter vill också i allt högre grad vara med och påverka företagens inriktning och agerande. Kooperativa företag kan erbjuda allt detta.
Drivkrafter inom svensk kooperation har alltid varit entreprenörskap, långsiktiga visioner och viljan att främja en hållbar samhällsutveckling. Därför har också kooperativa företag ofta varit pionjärer med affärsidéer som kopierats av både det offentliga och privata näringslivet. Många av dessa vinstdrivande koncept är en naturlig och vital del av näringslivet i Sverige.
Det idéburna företagandet växer i Sverige. Detta gäller både för förenings- och stiftelsedriven affärsverksamhet, enskilda icke vinstdrivande företag och kooperativa företag. Det senaste decenniet har dessa företagstyper ökat kraftigt både när det gäller omsättning och antal sysselsatta. Samtidigt växer antalet ekonomiska föreningar snabbare än aktiebolagen i förhållande till sin storlek.
Drivkrafter inom svensk kooperation har alltid varit entreprenörskap, långsiktiga visioner och viljan att främja en hållbar samhällsutveckling. Därför har också kooperativa företag ofta varit pionjärer med affärsidéer som kopierats av både det offentliga och privata näringslivet. Många av dessa vinstdrivande koncept är en naturlig och vital del av näringslivet i Sverige.
Conny Bergkvist