Elbil Det är inte sant att det inte finns elbilar med dragkrok, men den enda som finns i dag (Tesla X) är så dyr att den i praktiken inte är tillgänglig för de flesta köpare. Elbilar är egentligen utmärkta dragbilar med sitt omedelbara vridmoment och sin växelfria drivlina. Det som krävs är att man ordnar med ordentlig kylning av batteripaketet eftersom det annars blir för varmt om man drar för tungt släp. Den vanligaste kylningen av batterierna är idag med luft, men det krävs ett vattenkylt batteripaket.
Frågan om varför biltillverkarna inte sett till att göra dragkrok möjlig på elbilar är komplex men faktorer som tillverkningskostnad (pga. små serier) och bristande vilja från de etablerade tillverkarna att göra elbilen till en Svenssonbil är inblandade. Det som krävs är att köparna efterfrågar elbilar i större utsträckning och att de ska ha dragkrok, för då kommer massproduktionen och mångfalden vilket pressar ner priser och ökar variationen på utrustningen.
Utvecklingen av elbilar går snabbt, batterierna blir billigare, energitätheten ökar, laddtiderna sjunker, laddinfrastrukturen byggs ut och runt hörnet står många intressanta elbilsmodeller som kommer att börja tillverkas inom 1–3 år, och masstillverkning planeras av många olika aktörer, såväl gamla som nya. Jag håller ständig koll på vad som är i görningen i elbilsbranschen och vet att det kommer både bra och billiga elbilar som har dragkrok om 1–2 år, så det är bara en tidsfråga.
Elbilen är egentligen redan idag väldigt bra lämpad för oss landsbygdsbor som oftast bor i eget hus. Då är det lätt och billigt att ladda bilen hemma och man börjar varje dag med ett fulladdat batteri! Min elbil kostar cirka 2 kronor/mil att köra på den el jag laddar hemma.
Det alla ska göra är att gå till sin bilhandlare och fråga efter elbilar med dragkrok och säga att man inte kommer att köpa någon ny bil förrän en sådan bil finns att köpa! Utnyttja din konsumentmakt!
Jerker Rolander