Krav på utredning krävs för liberal trovärdighet

Det gamla talesättet att vara folkpartist är att var kluven tycks inte förlorat sin relevans trots att man nu bytt namn till Liberalerna.

Insändare2016-08-19 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Att bygga höghastighetsbanor är för dyrt, tycker Liberalerna. Men att bygga första etappen av det svenska höghastighetsnätet – det som kallas för Ostlänken – är bra!

I ett pressmeddelande i maj från Liberalerna ville man skrota planerna på att bygga höghastighetsbanor mellan Malmö/Göteborg och Stockholm. Detta skulle frigöra resurser till andra viktiga infrastruktursatsningar. Men i nästa andetag skrev man att partiet ville satsa på att bygga Ostlänken. Jag skrev därför ett brev till Liberalerna och frågade vad de menade. Var det de nuvarande Ostlänken-planerna med höghastighetsbana för 320 kilometer i timmen? Eller var det ny järnväg Järna-Linköping enligt normal svensk standard för 250 kilometer i timmen? Inget svar på drygt två månader.

Det Jan Björklund föreslog 2012, som ledde till att Alliansen bytte ståndpunkt om Ostlänken (minns Anders Borgs förmodligen korrekta omdöme robust olönsam), var ju att man skulle bygga en 250-bana, som är betydligt billigare.

Nu skriver Liberalernas ekonomiska talesman Mats Persson tillsammans med ett antal lokala partikamrater i SN 15/8 oförbehållsamt att Ostlänken känns som ett projekt som skyndsamt bör komma i gång.

Varför just Nyköping ska ha en höghastighetsbana förklarar man inte. Det har ju aldrig varit aktuellt med att höghastighetståg skulle stanna här. De regionaltåg som landstinget har beställt går ju högst 250 km och klarar sig alltså med en ny vanlig järnväg.

Liberalerna vill alltså bygga en järnväg som i slutändan beräknas kosta 70 miljarder – tio gånger så mycket som ursprungliga priset 7 miljarder. I nästa ögonblick skrivs att skattebetalarnas pengar alltid ska användas med försiktighet.

Inte ett ord om en billigare järnvägslösning! Om Liberalerna ska ha det minsta trovärdighet i den här frågan måste man kräva att Trafikverket utreder partiets ursprungsförslag – en normal svensk 250-bana.

Håkan Norén

Läs mer om