I Sverige är vi duktiga på att stötta de elever som har problem på olika sätt, men vi behöver också ge de duktigaste eleverna möjlighet till utveckling och stimulans – även om det råkar vara matte som är favoriten, inte tennis eller hockey! Lärare av i dag har redan ett individanpassat undervisningssätt men vi ser att många inte alltid att de har handlingsutrymme till att stimulera de elever som har särskilda begåvningar.
Elever med särskilda begåvningar har stor potential och kan ge skolan mycket bra tillbaka. Men de känner sig ofta missförstådda i skolan. Det finns också en stor risk för dessa barn att de inte blir utmanade. Uttråkade barn kan i stället reagera med att störa i klassrummet eller drömma sig bort i egna tankar. Många tröttnar tidigt på skolan och vissa får psykiska problem och andra blir hemmasittare.
Handlingsplanen ska tas fram som ett samarbete mellan skolor och förskolor oavsett privat eller kommunala vilket vi också hoppas får till följd att man får en plattform för erfarenhetsutbyte om hur man bäst stöttar barn och unga. Det är viktigt att arbetet redan börjar i förskolan eftersom man redan där ofta ser tecknen på särbegåvningar.
Det här är något som vi prioriterar högt och anser behöver komma till så fort som möjligt! Varje elev som inte får sina behov tillgodosedda är en elev vi har slösat bort tid för. Skolans arbetssätt ska stimulera till fortsatt lust till lärande. Årets attitydundersökning visade en låg nivå på denna punkt vilket inte främjar nyfikenheten att lära mer. Det ska inte vara avhängt vilken skola eleven går på, alla Nyköpingselever ska ha samma möjlighet att utvecklas!
Sofia Remnert (L)
Gruppledare Liberalerna ledamot i UAIN
Jessica Johansson (L)
Ledamot BUN