Låt duktiga elever hjälpa yngre skolkamrater!

Insändare2018-12-11 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Skola I SN 5/12 problematiseras i en artikel duktiga elevers brist på stimulans, när de hinner färdigt sina uppgifter långt före sina lågpresterande klasskamrater. Enligt en utredning från Skolinspektionen riskerar högpresterande elever tappa sin studiemotivation p.g.a. detta. Det gäller särskilt på gymnasiet och i ämnet matematik.

Som f.d. högpresterande elev på 1960-talet har jag fått prova på en okonventionell åtgärd, när jag gick i nionde klass. Jag och en annan högpresterande elev i min klass erbjöds en gång att hjälpa en sjundeklass under en mattelektion, där man inte hade lyckats få in ­någon vikarie. Det var inte fråga om någon undervisning, bara att gå runt och hjälpa de elever, som hade fastnat på tal, som de tränade på. Detta hände bara en gång, men vi tyckte alla att det var en kul grej.

Finns det något som hindrar att man använder de studiebegåvade elevernas förmågor i de ­lägre klasserna, givetvis frivilligt?

Lars Carlsson

Läs mer om