Det kunde ha blivit en frontalkrock

"Jag sa inget då, jag tipsade inte SN eller skrev till Trafikverket. Nu gör jag det" skriver insändarskribenten. Arkivfoto

"Jag sa inget då, jag tipsade inte SN eller skrev till Trafikverket. Nu gör jag det" skriver insändarskribenten. Arkivfoto

Foto: Johan Nilsson/TT

Insändare2023-06-10 07:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Sent igår kväll körde vi hem mot Nyköping från Stockholm. Prick midnatt körde vi in i arbetsområdet på E4 norr om Lästringe. 70 km/h gäller, ett körfält är avstängt och en tunn gul heldragen linje skiljer norr- och södergående trafik. Det var förstås mörkt och vi var relativt ensamma på vägen. Närmaste trafik i vår riktning var cirka 1 kilometer framför oss, medan övrig södergående trafik låg över 600 meter bakom oss. 

När vi körde in i 70 km/h-zonen berättade jag för sambon att tre personer hade dödats i en nattolycka förra året nära Tystberga, längs en liknande sträcka. Bara några dagar innan den där olyckan 2022 körde jag till Stockholm och tänkte att varningarna och markeringarna var otillräckliga för att förare skulle förstå fullt ut att det fanns risk för mötande trafik. Men jag sa inget då, jag tipsade inte SN eller skrev till Trafikverket. Nu gör jag det.

Strax efter att jag berättat för sambon om olyckan 2022 såg jag en långtradare med en bil bakom sig komma körande mot oss, kanske 800-900 meter bort. Något sa mig att titta noga på mötande trafik. Bilen bakom långtradaren slog på blinkersen och började köra om den. Min uppfattning var att föraren inte förstod att det fanns risk för mötande trafik. Han accelererade till säkert 90 km/h. När vi var kanske 500 meter ifrån varandra blinkade jag med min helljus upprepade gånger för att varna båda förarna – bil och långtradare – om risken för en kollision. Då körde dock bilen bredvid långtradare utan någonstans att komma undan. När vi kanske var 250 meter ifrån varandra bromsade jag snabbt in och körde in i den mycket smala vägrenen som tack och lov var tillräckligt bred för minst halva vår bils bredd. Den mötande bilen körde förbi i hög hastighet då vi var tre fordon bredvid varandra på en smal tvåfilig väg.

Under många år har jag sett liknande arbetsområden där trafikskyltar, varningar och tillfälligt målade vägmarkeringar är otillräckliga för att ge en säker körmiljö. I natt kunde min sambo och jag lätt ha blivit inblandade i en frontalkrock med livsfarlig utgång. "Nollvision" fick en ny innebörd för oss. Min förhoppning är att detta budskap till Trafikverket kan rädda andra förare från konsekvenserna av allvarliga eller dödliga olyckor i framtiden. 

Min vädjan till Trafikverket är att de tittar noga på arbetsområdet på E4 norr om Lästringe, och mer generellt se över riktlinjerna för trafiksäkerhet i samband med vägarbete.