Målet var att skapa en attraktiv och levande stadsdel

Sedan Östra Storgatan omvandlats från vanlig genomfartsgata till gångfartsområde har många upplevt att miljön blivit vackrare, men att trafiksituationen är rörig.

Insändare2016-06-16 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
<p><a href="/polopoly/CM/1.4126102" polopoly:contentid="1.4126102">(Svar till insändare "Låt inte Öster dö" i SN 13/6 ).</a></p><p>Andra kommuner som genomfört gångfartsområden kan rapportera om samma reaktioner.</p><p><strong>Målet var att </strong>skapa en attraktiv och levande stadsdel med en trafiksäker miljö, där folk lugnt kan promenera, cykla och åka. Tyvärr kör en del cyklister och bilister fortare än de sju kilometer i timmen som ett gångfartsområde medger och det har funnits en oro för trafikincidenter. Bygg- och tekniknämnden tog därför fram ett förslag att stänga av Stadsbron för motortrafik, men efter diskussioner med näringslivet på Öster beslutades att inte genomföra det. Man enades istället om andra förslag som bland annat mer information, utökat informationssamarbete med polisen, omplacering av blomlådor på Stadsbron och en hastighetskamera som ska begränsa hastigheten.</p><p>I ett gångfartsområde får cyklister och bilister färdas max sju km i timmen. Med bil innebär det krypkörning vilket kräver en viss inlärning. Vi tror att med mer information och fler påminnelser kan trafikanter få klart för sig att vi behöver visa mer hänsyn till varandra på Östra Storgatan samtidigt som vi behåller gatan som en plats för möten, handel och flanerande. En utvärdering ska göras efter sommaren och då får frågan om en avstängning eventuellt lyftas igen.<br /><br /><strong>Almir Malkoc</strong><br />t.f. gatuchef, Nyköpings kommun</p>
Läs mer om