Mest fromma förhoppningar om Ostlänken från Christian Udin

Christian Udin nämner ingenting om banavgifter. En gissning är att de på nya banan blir minst dubbelt mot dagens järnväg som är avskriven för länge sedan.

Insändare2016-05-16 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
<p>Nyköpings Ostlänkenansvarige tjänsteman, Christian Udin,&#160;<a href="/polopoly/CM/1.4015320" polopoly:contentid="1.4015320">har tagit till orda i järnvägsfrågan (SN 28/4)</a>. Men han presenterar bara en del av sanningen och torgför mest politikernas fromma förhoppningar föga baserade på verkligheten.</p><p><em>Läs också:&#160;</em><a href="/polopoly/CM/1.4057532" polopoly:contentid="1.4057532"><em>Ostlänken löser inte alla problem</em></a></p><p>Turerna har varit många under de 25 år som jag har följt järnvägsfrågan och kostnaderna för Ostlänken har ökat från 7 miljarder till storleksordningen 50 miljarder på tio år. Alltså i runda tal sju gånger så mycket. Då är det verkligen dags att tänka om.</p><p><strong>Visst har Christian </strong>Udin rätt i att de nya regionaltågen som landstinget upphandlat kan gå i 250 km/tim. Men kommer de någonsin att köra så fort? Han bortser bland annat från energiförbrukningen. Energiåtgången ökar med kvadraten på fartökningen och även accelerationerna drar mycket.</p><p><em>Läs också:&#160;</em><a href="/polopoly/CM/1.4022185" polopoly:contentid="1.4022185"><em>Äntligen träder kommunens projektledare för Ostlänken fram</em></a></p><p>En ökning av farten från 150 till 250 fördubblar därmed i runda tal energikostnaden. Ett tips är att man väljer en toppfart på 150-200 km/tim av ekonomiska skäl.</p><p>Han bortser också från att höghastighetstågen prioriteras på banan. Regional och interregionaltåg får gå på nåder om det finns plats. Det innebär att de vid högtrafik hänvisas till gamla Nyköpingsbanan.</p><p><strong>Christian </strong> <strong>Udin nämner </strong>ingenting om banavgifter. En gissning är att de på nya banan blir minst dubbelt mot dagens järnväg som är avskriven för länge sedan. Det är också ett skäl att tro att en del operatörer av ekonomiska skäl väljer gamla banan.</p><p>All politisk satsning på Ostlänken har ju gjort att det legat en död hand över Nyköpingsbanan. Den borde för länge sedan ha byggts om till dubbelspår på vissa sträckor och med fler mötes- och omkörningssträckor. Då hade Nyköping för länge sedan löst sitt järnvägsbehov.</p><p>Att Nyköping får ett centralt stationsläge är ju en sanning med modifikation. Om man följer nuvarande planering blir ju huvudstationen vid Skavsta. Nyköpings centralort hamnar vid en bibana med enkelspår. Det finns anledning att tro att operatörerna väljer Skavsta som station för att vinna några minuter till Östergötland.</p><p><strong>Då får Nyköpingsborna </strong>vackert finna sig i att ta busspendel, som tar 10–15 minuter dit ut. Om tågen mot Östergötland över huvud taget stannar där. Dessbättre kan det lösa sig. Man jagar nu kostnader och Skavstadelen är väl något som är enklast att spara några miljarder på och i stället dra ett spår dit via TGOJ till Skavsta.</p><p><strong>Håkan Norén</strong></p>
Läs mer om