Nya entrén bäst

Det är inte möjligt att ha medarbetare placerad vid två entréer, de resurserna finns inte och är heller inte motiverade i nuläget, skriver Katarina Josefsson, enhetschef, fastighetsservice södra, i ett svar till en insändare.

Det är inte möjligt att ha medarbetare placerad vid två entréer, de resurserna finns inte och är heller inte motiverade i nuläget, skriver Katarina Josefsson, enhetschef, fastighetsservice södra, i ett svar till en insändare.

Foto: Magnus Grimstedt

Insändare2022-03-04 07:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar till insändaren "Hjälp behövs vid entré 7" publicerad den 24 februari. Den nyligen invigda huvudentrén vid Nyköpings lasarett är planerad och byggd med patienternas bästa i centrum. Direkt i entrén finns både provtagning och annan vårdmottagning. Där finns också apotek, kontaktcenter och café/kiosk. Till entrén går det smidigt att ta sig med buss, hållplats finns precis utanför dörrarna. 

Utanför entrén finns också avlämningszoner för både privatbilister, taxi och färdtjänst. Både inomhus och utomhus finns det rikligt med sittplatser för de som blir avsläppta respektive upphämtade. Ytan utanför entrén är begränsad och därför prioriterad till bilparkering för personer med handikapptillstånd. Detta för att det finns krav kring denna typ av parkeringsplatser och för att de också behöver denna närhet mest. 

Ingången som fungerat som huvudentré under byggtiden, entré 7, är fortsatt möjlig att använda. Där, liksom i nya huvudentrén, finns rullstolar att använda för personer som behöver det. Det är däremot inte möjligt att ha medarbetare placerad vid två entréer, de resurserna finns inte och är heller inte motiverade i nuläget.