Olika förutsättningar ger olika lösningar

(Svar till insändare 19/4 "Onödig frustration följd av virrig planeringskarusell", "Tryggare lösning än gångtunneln", "Varför bygga rondell" och 20/4 "Gångtunnel, nej tack")

INSÄNDARE2016-05-11 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

När kommunen planerar och väljer infrastrukturlösningar utgår vi alltid från de behov och krav som finns. Det sammanvägs sedan med de fysiska förutsättningar som finns vid den aktuella platsen och föregås alltid av ett politiskt beslut.

Ett övergångsställe på Västra viadukten innebär exempelvis att kraven på lutningar tillfredställs så att det blir tillgängligt för personer med funktionsnedsättning. Samtidigt finns möjligheten för gående och cyklister att även passera under viadukten.

När det gäller tunneln under Lennings väg så har kommunen valt just en tunnel eftersom den uppfyller de behov som finns. Tunneln är planerad utifrån ett trygghetsperspektiv och ska utformas så att det är en säker plats och inte är eller upplevs otrygg. Det blir en modern tunnel och inget hål ner i marken under vägen, så som de äldre tunnelkonstruktionerna ofta är utformade (se bild).

Cirkulationsplatsen vid korsningen Lennings väg och Östra Rundgatan är en del av kommunens långsiktiga trafikstrategi. Det är inte säkert att det ska bli en rondell i korsningen Lennings väg och Fågelbovägen däremot ser vi behov att längre fram genomföra någon åtgärd där. Det är en komplicerad korsning med många olika funktioner som måste beaktas. Det handlar om trygghet för oskyddade, framkomlighet för kollektivtrafik och framkomlighet för fordon på huvudvägnätet. Trafiksignalanläggningen innehåller idag bussprioritering som är en förutsättning för att kollektivtrafiken ska kunna hålla sina tidtabeller.

Vi tar gärna emot synpunkter kring verksamheten och projekt som pågår i kommunen. De lämnas enklast via nykoping.se/synpunkten.

Magnus Pirholt

Chef för gata, park och hamn i Nyköpings kommun

Läs mer om