I kommunens näringslivsprogram framgår att en av flera strategier för att nå målen för kommunens näringslivsutveckling är att bygga upp Oxelösunds varumärke kring det havsnära läget.
Mot denna bakgrund har ett projekt pågått under våren där ett förslag på platsvarumärke för Oxelösund som ort arbetats fram i dialog med bland annat näringsliv, föreningsliv, besöksnäringen, skolelever och politiker.
Målet har varit att ta fram en varumärkesplattsform som definierar hur Oxelösund som ort ska uppfattas och kommuniceras utifrån de kärnvärden och kännetecken som fastställs i projektet.
Det här är de värden som har kommit fram under arbetets gång och som är grunden för varumärkesplattformen:
Människorna – idéerna och andan. Havet – horisonten, naturen och båtlivet. Industrin – näringslivet och den levande hamnen. Läget – strategiskt läge, bra kommunikationer.
Det vill vi ska förknippas med märket OXLS. Det kommer, om förslaget antas, att på olika sätt kommuniceras med bilder och text.
Det råder en del missuppfattningar om att vi föreslår att byta ut kommunvapnet mot den föreslagna loggan. Så är inte fallet. Kommunvapnet är Oxelösunds kommuns officiella symbol och kommer så att förbli. Ett gemensamt platsvarumärke kan ge oxelösundarna en känsla av tillhörighet och något att hänga upp sin stolthet för sin ort på, det kan också sprida en positiv bild av Oxelösund i vår omvärld.
Du som vill ta del av förslaget i sin helhet är välkommen att lyssna när kommunfullmäktige behandlar ärendet den 19 oktober. Det går också bra att följa sammanträdet via webbsändning på kommunens hemsida.
Catharina Fredriksson (S)
Ordförande Oxelösunds kommunstyrelse