Var finns ledarskapet inom Trafikverket

"Förvåningen tog nya höjder de senaste veckorna när vi kunde notera att en ny allé planterats vid den så kallade Tureholmsrakan" skriver insändarskribenten.

"Förvåningen tog nya höjder de senaste veckorna när vi kunde notera att en ny allé planterats vid den så kallade Tureholmsrakan" skriver insändarskribenten.

Foto: Zeth Nyström

Insändare2023-05-26 21:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Under ett flertal år har boende efter Utterviksvägen i Trosa undrat över Trafikverkets prioriteringar. Förvåningen tog nya höjder de senaste veckorna när vi kunde notera att en ny allé planterats vid den så kallade Tureholmsrakan. Om några år kommer denna säkert att vara till stor glädje för alla trafikanter.

Vi som bor efter den här vägen undrar dock hur Trafikverkets kan lägga sjusiffriga belopp på försköning, när själva vägen knappt är farbar. Vägbanan är full av hål som måste lagas med hög frekvens. Man är snabba på att placera ut skyltar som varnar för vägskada, men när det gäller att ta igen en underhållsskuld som man byggt upp under många år, så prioriterar man försköning i stället för trafiksäkerhet.

Trafikverkets säger att deras mätningar visar att det bara passerar 1 500 bilar per dygn, medan det krävs 2 000 för att reparationsarbeten ska prioriteras! När mätte man detta? I början av november? Kan ju knappast ha varit under sommarhalvåret när alla fritidsboende är på plats?

Vi ser fram emot att höra Trafikverkets förklara sina prioriteringar.