Antalet smittade i Coronaviruset eller COVID19 ökar i Europa, speciellt i Italien där jag befinner mig vid skrivande stund. I samma takt ökar kritiken mot sjukvården, med nedlåtande kommentarer och chatten fylls av utskällningar. Detta fenomen syns inte enbart i de stora kvällstidningarna, men majoriteten finns där. Jag har vid många tillfällen under veckan försökt få in foten i chatten på kvällstidningarna och hylla sjukvården, men mina insändare publiceras inte, av någon konstig anledning.
Jag reser till och från Italien flera gånger i månaden. Under min senaste resa i slutet på februari blev jag förkyld. Efter hemkomst blev jag sämre dag för dag och valde till slut att ringa 1177. Väntetiden var inte särskilt lång, kanske 30-40 minuter. Smittskyddsavdelningen ringde upp mig en timme senare och jag fick åka till Eskilstuna för provtagning två timmar efter samtalet. Provtagningen skedde utomhus och allt var väl organiserat och avskilt från andra patienter. Bemötandet var fantastiskt bra av de två overallbeklädda sjuksköterskorna som skötte provtagningen. Smittskyddsläkaren ringde mig vid flera tillfällen med information och uppdateringar, jag kände mig väl omhändertagen. Provsvaren kom dagen efter som utlovat och med negativt svar, så jag kunde återvända till jobbet igen.
Jag tror att en variation av okunskap, missinformation, otålighet och oro är orsakerna till att folk skriver nedlåtande om sjukvården.
Detta sagt så vill jag tacka sjukvården i Sörmland, Nyköping och Eskilstuna specifikt, för ett varmt bemötande och ett proffsigt arbete. Tack!
Proffsigt och bra bemötande av sjukvården
Bemötandet var fantastiskt bra av de två overallbeklädda sjuksköterskorna som skötte provtagningen, skriver Sam i sin insändare. Bilden är från provtagningen vid Sahlgrenska sjukhuset.
Foto: Adam Ihse / TT
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.