Jag fann pannrumsgolvet fullt av vatten efter att ha varit bortrest. Nyligen hade vattenmätaren bytts av Oxelö Energi. Jag fann läckaget i frånvattenkopplingen till vattenmätaren. Akut tillkallades Oxelö Rör som åtgärdade felet. En koppling var inte helt tillskruvad. Dessutom satt hållaren till vattenmätaren inte inskruvad i väggen. Kostnaden blev låg eftersom vattnet inte hunnit rinna över pannrumströskeln. Således inga omfattande vattenskador – rena turen. Jag tyckte det var rimligt att Oxelö Energi skulle stå för kostnaden.
Jag fick då veta, vid telefonkontakt, att husägaren har allt ansvar gällande vattenmätaren och eventuellt läckage. Man bestred kostnaden och kunde relatera till flera prejudicerande domar, flera med fullständig översvämning, men med ägarens fulla ansvar enligt ovan. Man skulle dock här göra ett undantag och betala "eftersom kostnaden var ringa". Räkningen vidarebefordrades. Dock har inte räkningen betalats utan vi har nu fått ny räkning från Oxelö Rör, med kostnadstillägg.
Vad lär vi av detta?
1. Låt aldrig någon byta vattenmätare om ni inte är direkt närvarande.
2. När bytet är utfört, efterdra kopplingarna, eftersom ni inte kan lita på att bytet är professionellt utfört.
3. Fick också rådet att kontrollera kopplingarna med "jämna mellanrum". Hur ofta, klargjordes inte.
Gunnar Lundberg, Oxelösund