Uppfattningen om att Sverigedemokraterna skulle vara emot byggandet av Resecentrum Àr felaktigt.
NÀr beslutet kom upp pÄ dagordningen ville vi dock ha svar pÄ en del frÄgor, bland annat om de tilltÀnkta snabbtÄgen som ska trafikera OstlÀnken kommer att stanna i Nyköping, annars blir det endast en vÀldigt dyr busshÄllplats och vÀntsal.
Vi ville Àven ha klarhet i om kommunen mÀktar med kostnaden utan att behöva lÄna en massa pengar som kommande generationer tvingas betala. Ingen av frÄgorna besvarades av S, C, MP eller kompisen V.
DÀrtill undrar vi varför Resecentrum ska byggas redan nu? Trafikverkets datum för fÀrdigstÀllande av bibanan Nyköping planeras vara klar först 2033-35. Först dÄ kommer Resecentrum att tas över av Trafikverket. Fram till dess, vem ska stÄ för driftskostnader, sÀkerhet med mera?
Att klubba ett beslut pĂ„ 300 miljoner nĂ€r SKR samma dag meddelar att âett stĂ„lbad vĂ€ntar Sveriges kommunerâ tycker vi sverigedemokrater inte Ă€r att ta ansvar. Vi ville först ta reda pĂ„ vilka ekonomiska konsekvenser beslutet fĂ„r för kommunen och hur det pĂ„verkar möjligheten till andra investeringar vi behöver göra, exempelvis vattenledningarna. Kommunens ekonomi Ă€r i obalans men rĂ€ddades förra Ă„ret av statens coronastöd. Framöver pekar alla siffror pĂ„ att ekonomin kommer att bli en svĂ„r nöt att knĂ€cka.
Historiska beslut ska fattas med stor eftertanke, speciellt nÀr kÀrvare tider vÀntar runt hörnet.