Så står det alltid i våra annonser

Att arbeta som vårdpersonal inom hemtjänsten är ett viktigt och ansvarfullt arbete som kräver kunskap och kompetens – det håller vi definitivt med insändar skribenten Sanna om.

Insändare2016-03-19 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
<p><strong>(Svar till Sanna&#160;</strong><a href="/polopoly/CM/1.3903081" polopoly:contentid="1.3903081">"En skymf mot äldre i Nyköpings kommun"&#160;</a><strong>16/3) </strong></p><p>Därför har vi krav på följande när vi anställer fast personal inom hemtjänsten i Nyköpings kommun: godkända betyg från Vård- och omsorgs programmet eller annan likvärdig utbildning, att personen kan arbeta själv ständigt, har god datavana, behärskar det svenska språket i tal och skrift och B-körkort i vissa fall. Så står det alltid i våra annonser. Däremot kräver vi inte att de som söker jobb hos oss ska ha erfarenhet av att arbeta inom hemtjänsten. Det skulle vara att stänga en möjlighet för alla dem som är nyutbildade. De är välkomna att söka jobb hos oss.</p><p>När det gäller våra semestervikarier inom hemtjänsten är det gymnasie kompetens som gäller och gärna utbildning från Vård- och omsorgs programmet eller Barn- och fritidsprogrammet eller motsvarande. Annars gäller samma krav som för fast anställd personal. Något krav på erfarenhet har vi inte för vikarierna. Vi vill gärna hjälpa unga nyutbildade personer in på arbetsmarknaden. Då är ett jobb hos oss en bra väg in.</p><p><strong>Iris Pettersson</strong><br />Chef för äldreomsorgen, Social omsorg, Nyköpings kommun</p><p><strong>Katarina Netterstedt</strong><br />Enhetschef HR, Social omsorg, Nyköpings kommun</p>
Läs mer om