1. Tydliga regler som är lätta att förstå och komma ihåg. Det krävs vare sig utbildning eller speciell ålder för att få cykla.
2. Funktionella regler. Man prioriterar den trafikgrupp man vill underlätta för, politiker pratar om att fler ska cykla, men reglerna favoriserar alltid bilister.
3. Att båda grupper respekterar reglerna.
Många bilister vet inte att fordonsförare har väjningsplikt för cyklister som är på, eller på väg ut på en obevakad cykelöverfart.
En bilist som lämnar rondell har väjningsplikt för cyklist som korsar på överfart/passage då denna redan är ute i passagen. Står det en skylt med väjningsplikt eller stopp framför en korsning så gäller väjningsplikt/stopp även inför cykel/GC banan om denna är mellan skylten och vägen, oavsett var stoplinje/hajtänderna är! Det är inte tillåtet att köra fram i en korsning och blockera cykel/GC banan i väntan på att köra ut på korsande väg.
Billist och cyklist ska anpassa farten inför korsningen så att fara inte uppstår. Ibland möter jag bilister som trampar gasen i botten för att tränga sig före, vilket bör jämföras med dråpförsök.
Bilist ska lämna ett säkert avstånd till cyklist vid omkörning. Cyklister som färdas i körbanan omfattas av samma regler som andra fordon.
Till sist ett stort tack till Sörmlandstrafikens bussförare: Ni visar verkligen hänsyn och respekt för cyklister och lämnar gott om utrymme vid omkörning. Och till en del bilister: Att ha dödat en i trafiken kan förstöra resten av ditt liv. Kör lugnt och hänsynsfullt. I trafiken har vi bara skyldigheter.
PS. Jag har körkort och kör även bil.
CR