Skolan har gÄtt frÄn lydnad till ansvar

Skolan har gÄtt frÄn en lydnadskultur till en ansvarskultur. Det innebÀr att det pedagogiska arbetet har en annan inriktning idag. Men tyvÀrr hÀnger inte lÀrarutbildningarna med i den processen, skriver "Lennart SpeciallÀrare".

Skolan har gÄtt frÄn en lydnadskultur till en ansvarskultur. Det innebÀr att det pedagogiska arbetet har en annan inriktning idag. Men tyvÀrr hÀnger inte lÀrarutbildningarna med i den processen, skriver "Lennart SpeciallÀrare".

Foto: Alexander Olivera/TT

InsÀndare2022-05-05 21:00
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Kommentar till insĂ€ndarna "Skolans resurser lĂ€ggs bara pĂ„ stökiga elever" av "Legitimerad lĂ€rare" och "Skolan hade varit bĂ€ttre utan friskolereformen" av "Martin förĂ€lder". 

NĂ€r jag lĂ€ser era texter om skolan, och Ă€ven andras insĂ€ndare, sĂ„ slĂ„r det mig gĂ„ng pĂ„ gĂ„ng, att varken ni, politiker, tjĂ€nstemĂ€n, rektorer eller ansvariga för lĂ€rarutbildningarna, lyfter fram den samhĂ€llsutveckling som ocksĂ„ skolan pĂ„verkats av. Skolan har gĂ„tt frĂ„n en lydnadskultur till en ansvarskultur. Det innebĂ€r att det pedagogiska arbetet har en annan inriktning idag. Men tyvĂ€rr hĂ€nger inte lĂ€rarutbildningarna med i den processen. Nyexaminerade lĂ€rare möter kollegor som fortfarande har lydnadskulturen som ett pedagogiskt redskap. 

Politiker ropar efter mer betyg, och de vill ge lĂ€rarna större befogenheter att vidtaga disciplinĂ€ra Ă„tgĂ€rder. Ni som jobbar i skolan vet att det Ă€r verkningslösa Ă„tgĂ€rder. Orsakerna till stök och otrygghet i skolan beror pĂ„ bristen pĂ„ kunskap och förstĂ„else för att ansvarskulturens lĂ€rare behöver Ă€gna tid Ă„t utveckla sina emotionella och relationella förmĂ„gor. Detta kan ske genom kontinuerlig handledning eftersom detta inte ingĂ„r i lĂ€rarutbildningarna. 

Idag stÀlls det krav pÄ att lÀrare ska bÄde frÀmja elevernas kunskapsutveckling och sociala utveckling. Det handlar om att stÀrka elevernas sjÀlvkÀnsla och förmÄgan att samspela med andra mÀnniskor. Att skapa goda relationer mellan lÀrare och elev Àr helt avgörande för en vidare kunskapsutveckling. Eller som filosofen Sören Kierkegaard uttryckte sig: "Om du vill lyckas att föra en mÀnniska till ett bestÀmt mÄl, mÄste du först finna dÀr hon Àr, och börja just dÀr".