Kommentar till insÀndarna "Skolans resurser lÀggs bara pÄ stökiga elever" av "Legitimerad lÀrare" och "Skolan hade varit bÀttre utan friskolereformen" av "Martin förÀlder".
NÀr jag lÀser era texter om skolan, och Àven andras insÀndare, sÄ slÄr det mig gÄng pÄ gÄng, att varken ni, politiker, tjÀnstemÀn, rektorer eller ansvariga för lÀrarutbildningarna, lyfter fram den samhÀllsutveckling som ocksÄ skolan pÄverkats av. Skolan har gÄtt frÄn en lydnadskultur till en ansvarskultur. Det innebÀr att det pedagogiska arbetet har en annan inriktning idag. Men tyvÀrr hÀnger inte lÀrarutbildningarna med i den processen. Nyexaminerade lÀrare möter kollegor som fortfarande har lydnadskulturen som ett pedagogiskt redskap.
Politiker ropar efter mer betyg, och de vill ge lÀrarna större befogenheter att vidtaga disciplinÀra ÄtgÀrder. Ni som jobbar i skolan vet att det Àr verkningslösa ÄtgÀrder. Orsakerna till stök och otrygghet i skolan beror pÄ bristen pÄ kunskap och förstÄelse för att ansvarskulturens lÀrare behöver Àgna tid Ät utveckla sina emotionella och relationella förmÄgor. Detta kan ske genom kontinuerlig handledning eftersom detta inte ingÄr i lÀrarutbildningarna.
Idag stÀlls det krav pÄ att lÀrare ska bÄde frÀmja elevernas kunskapsutveckling och sociala utveckling. Det handlar om att stÀrka elevernas sjÀlvkÀnsla och förmÄgan att samspela med andra mÀnniskor. Att skapa goda relationer mellan lÀrare och elev Àr helt avgörande för en vidare kunskapsutveckling. Eller som filosofen Sören Kierkegaard uttryckte sig: "Om du vill lyckas att föra en mÀnniska till ett bestÀmt mÄl, mÄste du först finna dÀr hon Àr, och börja just dÀr".